7 kwietnia firma Omega Air poinformowała, że rozpoczęła procedurę przebudowy samolotu pasażerskiego Boeing 707 do roli maszyny tankowania powietrznego. Egzemplarz dołączy do powiększanej floty powyższej firmy, która realizuje liczne usługi na rzecz Departamentu Obrony.
Samolot został przebazowany z lotniska w Brunswick do San Antonio, gdzie zajmą się nim specjaliści koncernu Boeing. Ciekawostką powyższego wydarzenia jest historia tego egzemplarza, który większość (dotychczasowej) kariery służył jako maszyna do transportu rządowych VIP w Rumunii.
Omawiany Boeing 707 został wyprodukowany w 1974 roku na zamówienie linii lotniczej Tarom. W czerwcu 1976 roku został przekazany wojsku i po przebudowie rozpoczął służbę w roli maszyny do przewozu VIP. Z przerwami pełnił ją do 2010 roku, kiedy został wycofany z eksploatacji. Od tego czasu rząd Rumunii leasinguje samoloty na rynku cywilnym. W 2012 roku Boeing 707 o rejestracji YR-ABB został sprzedany firmie Omega Air i przebazowany do Brunswick, gdzie został zakonserwowany (nosi rejestrację N707GF). Rosnące zapotrzebowanie na usługi spowodowało, że podjęto decyzję o przebudowie maszyny do roli samolotu tankowania powietrznego.
Obecnie firma Omega Air eksploatuje trzy samoloty tankowania powietrznego (dwa KC-707 oraz jeden KC-10-40), które przede wszystkim wykonują zadania na rzecz amerykańskiego lotnictwa morskiego – wszystkie są skonfigurowane do przekazywania paliwa wyłącznie przy pomocy giętkich przewodów tankujących. Dodatkowo w Holandii zakupiła dwa KDC-10, pierwszy z nich został przekazany w listopadzie 2019 roku. Dzięki temu Omega Air będzie eksploatować maszyny wyposażone w sztywne łącze, standardowe dla maszyn eksploatowanych przez US Air Force. W ciągu ostatnich lat zakupiła jedenaście samolotów Boeing 707, część z nich służy jako źródło części zamiennych dla eksploatowanych maszyn. Pozostałe mogą zostać przebudowane w przypadku wystąpienia zapotrzebowania.
(ŁP) | Foto: Pedro Becken |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu