Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Royal Navy testuje australijskie akumulatory

Brytyjski atomowy okręt podwodny HMS Astute (S 119) w morzu. Fot. Royal Navy

15 sierpnia australijski koncern PMB  (Pacific Marine Batteries) Defence podpisał umowę z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii na testy i kwalifikację ich akumulatorów z przeznaczeniem dla brytyjskich atomowych okrętów podwodnych. 

Wartość podpisanego kontraktu opiewa na kwotę ok. 13 mln GBP (25 mln AUD). Co warto podkreślić nie jest to początek bilateralnej współpracy pomiędzy Wielką Brytanią a Australią. Wstępny bowiem kontrakt na opracowanie ogniw dla Royal Navy podpisano 24 maja 2019 roku. Wartość tamtej umowy wynosiła ok. 4,27 mln GBP i obejmowała opracowanie projektu nowych ogniw a także budowę 10 testowych modułów. W tym samym roku utworzono oddział PMB o nazwie PMB Battery Technologies UK Limited z siedzibą w południowej Walii.

Przedmiotem współpracy są najnowsze, opracowane przez PMB, ogniwa nikolowo – cynkowe. Według zapewnień australijskiej firmy akumulatory tego typu mają legitymować się wydajnością porównywalną a w niektórych przypadkach nawet lepszą niż konstrukcje litowo-jonowe, przy zachowaniu większego poziomu bezpieczeństwa oraz niższych kosztach jednostkowych. Najważniejszymi cechami najnowszego projektu PMB mają być m.in.: bardzo wysoka wydajność przy wysokim obciążeniu, optymalne parametry ładowania, w tym możliwość szybkiego ładowania. Najważniejszą jednak korzyścią z zastosowania ogniw niklowo-cynkowych w porównaniu do litowo-jonowych jest nieporównywalnie lepsza odporność na uszkodzenia tych pierwszych a także brak konieczności instalacji dedykowanych systemów chłodzenia akumulatorów. Nie można także zapominać, że nowy produkt PMB jest całkowicie niepalny (co w przypadku instalacji na okrętach podwodnych jest niezwykle istotne).

Przy pracach nad nowym rodzajem akumulatorów aktywny udział brało zarówno Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii, ale i sam zainteresowany. Celem było jak najlepsze dopasowanie zastosowanych rozwiązań technicznych do instalacji ich na pokładach atomowych okrętów podwodnych, zarówno tych z pociskami balistycznymi jak i myśliwskich. Według przyjętego harmonogramu, w przeciągu następnych 20 miesięcy zakończona zostanie faza projektowania i przeprowadzone zostaną testy ogniw. Odbędą się one w lądowym ośrodku testowym. Opracowane przez PMB ogniwa mają także trafić na pokłady jednostek budowanych w ramach programu AUKUS. Historia powstania PMB sięga końcówki lat 80tych ubiegłego wieku, kiedy to firma opracowała akumulatory do budowanych wówczas konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Collins (sześć okrętów w służbie od 1996 roku, położenie stępki pod prototypowego Collinsa S73 miało miejsce 14 lutego 1990 roku).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc