Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Purga - największa jednostka rosyjskiej Bieregowoj Ochrany zwodowana

Ceremonia chrztu dużego patrolowca arktycznego Purga projektu 23550 Jermak. Fot. PAO „Wyborskij sudostroitielnyj zawod”

7 października w stoczni PAO „Wyborskij sudostroitielnyj zawod” w Wyborgu odbyła się ceremonia chrztu i symbolicznego wodowania dużego patrolowca arktycznego Purga projektu 23550 Jermak, który będzie największą jednostką Bieregowoj Ochrany, czyli Straży Wybrzeża Służby Granicznej Federacji Rosyjskiej.

Kontrakt o wartości 18 mld RUB na budowę tego patrolowca podpisano na początku 2020 r. Dla stoczni z Wyborgu jest to pierwsze zamówienie wojskowe, dotychczas zajmowała się ona cywilnym budownictwem okrętowym. Stępkę jednostki budowanej pod numerem stoczniowym 235 położono 25 lipca 2020 r., zaś do służby wejść ma ona do końca 2025 r. Planowane na ubiegły rok rozpoczęcie budowy drugiego patrolowca tego typu, jak dotąd nie nastąpiło.

Purga jest zmodyfikowaną wersją patrolowców projektu 23550 Arktika. Dwie takie jednostki ‒ Iwan Papanin i Nikołaj Zubow ‒ są budowane przez Stocznie Admiralicji z Sankt Petersburga dla rosyjskiej floty wojennej (WMF FR). Mają one wejść do służby w latach 2024-2025. Obie wersje jednostek projektu 23550 zaprojektowane zostały przez biuro konstrukcyjne CMKB „Ałmaz” z Sankt Petersburga. Wygląd zewnętrzny wskazuje, że przy ich tworzeniu wzorowano się na rozwiązaniach stosowanych przez Norwegów na jednostkach Straży Wybrzeża (Kystvakten), przede wszystkim na Svalbardzie (W303).

Przeznaczone będą one do ochrony i monitorowania wód arktycznych Federacji Rosyjskiej, konwojowania oraz holowania do portów jednostek zatrzymanych za naruszenie przepisów obowiązujących na tych akwenach, wsparcia i zaopatrzenia statków operujących na nich, transportowania ładunków specjalnych, uczestniczenia w akcjach ratowniczych oraz gaszenia pożarów na jednostkach pływających i obiektach lądowych.

Wyporność pełna patrolowców projektu 23550 wynosić będzie 8500 t, wymiary zaś 114,5×19,5×6,5 m. Siłownia składa się z czterech generatorów spalinowych 28-9DG o mocy 3500 kW każdy, wyprodukowanych przez OAO Kołomienskij Zawod. Wytworzony przez nie prąd wykorzystywany będzie przez dwa silniki elektryczne o mocy 6300 kW napędzające dwie śruby i parę dziobowych sterów strumieniowych. Prędkość maksymalna jednostek wynosić będzie 18 w., zaś ekonomiczna 10 w. Będą one zdolne do kruszenia lodu o maksymalnej grubości 1,7 m. Zasięg patrolowców wynosić będzie 12 000 Mm, zaś autonomiczność 70 dni. Stała załoga liczyć będzie 60 ludzi, przy możliwości zaokrętowania 50 osób dodatkowego personelu.

Uzbrojeniem tych jednostek będzie dziobowa armata kalibru 76,2 mm AK-176MA, dwie 30 mm sześciolufowe armaty AK-306M, cztery 12,7 mm wkm-y i przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych bliskiego zasięgu. W części rufowej tych patrolowców wygospodarowano miejsce dla promu przeznaczonego do transportu ładunków na wybrzeże. Charakterystyczną cechą tych jednostek będzie obecność dwóch hangarów dla śmigłowców - dużego (Kamow Ka-27) i małego (Ka-226 lub wiropłatów bezzałogowych), natomiast wielkość lądowiska umożliwia przyjmowanie śmigłowców ciężkich z rodziny Mi-8/Mi-17.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc