Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Prezentacja armatohaubicy Bohdana-B

Bohdana-B to ciągniona wersja dobrze znanej i używanej w walce 155 mm armatohaubicy samobieżnej na podwoziu kołowym 2S22 Bohdana. Fot. MilitaryNewsUA

1 grudnia w mediach społecznościowych opublikowane zostało pierwsze wysokiej jakości zdjęcie ukraińskiej 155 mm armatohaubicy ciągnionej Bohdana-B.

Fotografię opublikowało konto na portalu X MilitaryNewsUA (https://x.com/front_ukrainian/status/1863215426785657141/photo/1). Nie jest to pierwsze zdjęcie Bohdany-B (oznaczenie nieoficjalne), a więc ciągnionej wersji 155 mm armatohaubicy samobieżnej na podwoziu kołowym 2S22 Bohdana. Poza oczywistą różnicą – w Bohdanie-B wykorzystano łoże dolne, podwozie i ogony sowieckiej 152 mm armatohaubicy 2A36 Giacint-B – wariant ciągniony różni się m.in. rezygnację z niektórych osłon czy siedzisk obsługi. W dziale tym zastosowano także zmodyfikowaną wersję systemu kierowania ogniem. Pierwsza prezentacja działa w wersji ciągnionej odbyła się na początku października podczas oficjalnego wydarzenia zorganizowanego przez Ministerstwo Obrony Ukrainy w celu zaprezentowania nowych wzorów uzbrojenia produkowanego przez lokalny przemysł obronny.

Podstawowa wersja – samobieżna – została opracowana jeszcze w 2018 r. i do końca 2021 r. zdążyła przejść próby. Wybuch wojny rosyjsko-ukraińskiej w oczywisty sposób zakłócił wdrażanie jej do produkcji, ale z czasem jakoby nadrobiono stracony czas, bowiem wg oficjalnych źródeł ukraińskich, producent (Zakład Budowy Maszyn Ciężkich z Kramatorska) – ma wytwarzać nawet 20 takich systemów samobieżnych (wydaje się to być jednak liczbą mocno zawyżoną). 2S22 Bohdana to 155 mm armatohaubica samobieżna w układzie „strzelającej ciężarówki” z działem o lufie długości 52 kalibrów. Ze względu na wojenne warunki, Bohdana doczekała się kilku odmian różniących się głównie podwoziami. Wersja 1.0 powstała na podwoziu KrAZ-63221,  wersja 2.0 wykorzystuje podwozie MAZ-6317 (z opancerzoną kabiną zaadaptowaną z pojazdu opancerzonego Warta), Tatra 815-7 lub Tatra 158 Phoenix. Bohdana 3.0 różni się od dwóch pozostałych posiadaniem automatu ładowania. Może być posadowiona na podwoziach Tatra, KrAZ lub MAN. O wdrożeniu do produkcji wariantu ciągnionego na razie brak danych, ale istnienie wersji samobieżnej i ciągnionej nie jest niczym niezwykłym. „Dawca” zespołów do Bohdany-B, działo 2A36 Giacint-B (w uzbrojeniu od 1975 r.), także miało swój wariant samobieżny 2S5 Giacint-S na podwoziu gąsienicowym (w linii od 1976 r.)

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc