20 lutego Ministerstwa Obrony Australii oraz Norwegii poinformowały o postępach prób wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II, które wykazują, że maszyna może być eksploatowana przez długie lata.
Resort obrony w Canberrze poinformował, że w Wielkiej Brytanii zakończono trzeci cykl badań wytrzymałościowych, który prowadzi ośrodek doświadczalny koncernu BAE Systems. Realizacja trzech cyklów wytrzymałościowych oznacza, że płatowiec testowy (AJ-1) osiągnął nalot 24 tys. godzin, czyli odpowiednik 90 lat eksploatacji liniowej. W trakcie prób nie odnotowano uszkodzeń zmęczeniowych struktury kadłuba – powyższy sukces może oznaczać, że F-35A Lightning II pójdzie drogą F-16, którego wytrzymałość strukturalna jest obecnie określona na 12 tys. godzin nalotu, jednak w opinii specjalistów może zostać jeszcze wydłużona.
Tego samego dnia resort obrony w Oslo poinformował o zakończeniu prób F-35A z użyciem spadochronu hamującego, które zakończono 16 lutego w bazie Ørland. Wykorzystano w nich trzy maszyny, które dostarczono do Norwegii w listopadzie zeszłego roku. W opinii pilotów F-35A zachowuje się stabilniej z wyciągniętym spadochronem niż F-16, co ma związek z szerszym rozstawem podwozia oraz wyższą masą. Opracowanie spadochronu hamującego było elementem zamówienia dla Norwegii, jednak nie można wykluczyć że z powyższego rozwiązania będą korzystać także inni użytkownicy, który mogą realizować operacje lotnicze w obszarach występowania oblodzenia oraz śniegu.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Norwegii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu