15 lipca korporacja RTX poinformowała, że zakończono wstępny przegląd projektu modernizacji silników rodziny Pratt & Whitney F135. Jak podkreśla, należąca do RTX spółka Pratt & Whitney, program jest realizowany zgodnie z harmonogramem oraz przekracza oczekiwania.
Program modernizacji silników rodziny F135, które stanowią jednostki napędowe wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35 Lightning II, ma na celu m.in. umożliwienie pełnego wykorzystania możliwości maszyn dostarczanych w standardzie Block 4, a także zabezpieczenie kolejnych modyfikacji w przyszłości. Dodatkowo prace mają zwiększyć niezawodność samych silników – dotychczas Pratt & Whitney dostarczył ponad 1200 jednostek napędowych, które umożliwiły wylatanie ponad 860 tys. godzin (w tym coraz więcej w realnych działaniach bojowych bądź operacyjnych).
Co podkreśla producent, dzięki modułowej konstrukcji silników, pakiety modernizacyjne będą mogły zostać zastosowane w już dostarczonych jednostkach napędowych, podczas ich przeglądów w certyfikowanych punktach obsługi na całym świecie.
Jak wskazuje RTX, zmodernizowane silniki powinny być dostarczane od 2028 roku. Dzięki zmianom konstrukcyjnym możliwe będzie zaoszczędzenie około 40 mld USD przez cały okres planowanej eksploatacji (mowa o całej globalnej grupie użytkowników). Program jest jednym z dwóch, które mają zapewnić zwiększenie potencjału samolotów F-35 Lightning II Block 4 i późniejszych. Drugim projektem, nad którym także pracują spółki należące do RTX, jest dostawa nowego modułu chłodzenia i zasilania energetycznego EPACS – w tym przypadku projekt znajduje się już na etapie prób prototypowych egzemplarzy i ma pozwolić na zwiększenie dostaw energii elektrycznej do systemów, a także zabezpieczyć (pod względem chłodzenia i zasilania) kolejne planowane modyfikacje samolotu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu