Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Poseł Bejda pyta o możliwość remontu amerykańskich pojazdów pancernych w Polsce

Poseł Pawej Bejda skierował do MON pytania dotyczące budowy w Polsce zaplecza pozwalającego na remonty i modernizację planowanych do zakupu pojazdów produkcji amerykańskiej. Fot. MON

15 października na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono, datowaną na 12 października, interpelację posła Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) w sprawie utworzenia krajowego punktu serwisowo-modernizacyjnego dla pojazdów pancernych planowanych do zakupu w Stanach Zjednoczonych.

Powyższa interpelacja to wynik ostatnich wypowiedzi ministra Mariusza Błaszczaka, który w czasie ostatniej wizyty w Stanach Zjednoczonych wizytował m.in. zakłady zajmujące się pracami przy czołgach Abrams. Zgodnie z deklaracjami politycznymi, powyższe pojazdy wraz z wozami wsparcia (wzt M88A2 Hercules oraz mostami M1074 Joint Assault Bridge) mają zostać zakupione dla Wojska Polskiego.

W swojej interpelacji poseł Bejda pisze: podczas swojej wizyty w Stanach Zjednoczonych, w tym również w zakładach produkujących czołgi Abrams, zapowiedział Pan, że czołgi będą remontowane i serwisowane w polskich zakładach.

Proszę o udzielenie informacji na następujące pytania:

Czy wszystkie czołgi Abrams kupione przez rząd będą remontowane i serwisowane w polskich zakładach, np. w Bumar Łabędy?

Dopiero kilkanaście lat po zakupie czołgów Leopard przeprowadzono ich modernizację do wersji Leopard PL. Czy rząd planuje modernizację czołgów Abrams do wersji Abrams PL zakładającej optymalne wykorzystanie polskich technologii, np. przyrządów celowniczych, systemów dowodzenia i łączności, systemów uzbrojenia?

Czy gwarantuje Pan Minister, że po tym, jak wydamy ponad 23 mld zł, polskie zakłady będą serwisowały i remontowały polskie Abramsy, mając również prawo do ich samodzielnej modernizacji?

Razem z czołgami Abrams rząd kupił też inne pojazdy, wykorzystujące podwozie tego czołgu, tj. wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules oraz mosty towarzyszące M1074 Joint Assault Bridge. Czy gwarantuje Pan, że remonty i serwisy tych pojazdów, a także modernizacja będą realizowane w polskich zakładach, np. w ZM Bumar-Łabędy i OBRUM w Gliwicach?

Przypomnijmy, rząd polski ogłosił zamiar zakupu 250 czołgów M1A2 SEP v.3 Abrams 14 lipca bieżącego roku. Zgodnie z deklaracjami, projekt może kosztować około 23 mld PLN. Szczegóły mają zostać upublicznione przez administrację Stanów Zjednoczonych po zatwierdzeniu wniosku eksportowego przez Departament Stanu. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje wyposażyć w nie pododdziały 18. Dywizji Zmechanizowanej – przede wszystkim 19. Lubelską Brygadę Zmechanizowaną z Lublina oraz 1. Warszawską Brygadę Pancerną z Wesołej.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc