6 lutego Marynarka Wojenna Indii poinformowała, że w ramach prób, doszło do pierwszych operacji lotniczych na pokładzie lotniskowca INS Vikrant z wykorzystaniem prototypu wielozadaniowego samolotu bojowego HAL Tejas w wersji pokładowej.
Do prób wykorzystano jeden z istniejących prototypów pokładowej wersji samolotu Tejas – dotychczas HAL zbudował dwa egzemplarze (NP-1 dwumiejscowy i NP-2 jednomiejscowy). Dotychczas wykonywały one loty z wykorzystaniem infrastruktury ośrodka lądowego w Goa, a także lotniskowca INS Vikramaditya (seria prób odbyła się w styczniu 2020 roku). W przypadku prób na INS Vikrant wykorzystano jednomiejscowy egzemplarz NP-2, za sterami którego zasiadał dowódca eskadry doświadczalnej indyjskiego lotnictwa morskiego (INAS 552). Co podkreśla Marynarka Wojenna Indii, a także lokalne media, wydarzenie ma prestiżowy charakter, gdyż pokazuje możliwości lokalnego przemysłu obronnego – wielozadaniowy samolot bojowy HAL Tejas oraz lotniskowiec INS Vikrant zostały zaprojektowane i zbudowane siłami firm indyjskich (z udziałem komponentów dostarczanych przez partnerów zagranicznych).
Zgodnie z deklaracjami władz Indii, program pokładowej wersji samolotu HAL Tejas nie będzie rozwijany. Obecnie trzonem grup lotniczych lotniskowców pozostaną zakupione w Rosji MiG-i-29K/KUB, które w przyszłości mają zostać zastąpione przez wielozadaniowy samolot bojowy produkcji zachodniej (dotychczas władze Indii formalnie nie rozstrzygnęły konkursu, w którym uczestniczą Dassault Rafale oraz Boeing F/A-18E/F Super Hornet, aczkolwiek nieoficjalnie kontrakt ma zostać podpisany z francuskim podmiotem). Dodatkowo przemysł lokalny rozwija własną konstrukcję tej klasy, która obecnie kryje się pod kryptonimem TEDBF (Twin Engine Deck Based Fighter).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu