5 stycznia południowokoreańska spółka Hanwha Aerospace poinformowała o przeprowadzonych we współpracy z US Marine Corps testach w Stanach Zjednoczonych bezzałogowego pojazdu lądowego Arion-SMET (Autonomous and Robotic Systems for Intelligence Off-road Navigation – Small Multipurpose Equipment Transport, autonomiczny i zrobotyzowany system inteligentnej nawigacji w terenie – mały wielozadaniowy środek transportu wyposażenia).
Krótkie, tygodniowe testy, określane mianem porównawczych (Foreign Comparative Testing, FCT), miały na celu zapoznanie żołnierzy Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych Ameryki z parametrami pojazdu i z oferowanymi przezeń funkcjami. Próby zrealizowano na Hawajach w dniach 14‒22 grudnia 2023 r. W ich trakcie przeprowadzono serię jazd próbnych w trudnym terenie w ramach różnych misji, obejmujących: autonomiczne zaopatrzenie, jazdę po trasie według punktów orientacyjnych, działania poszukiwawcze, itd. Dla producenta testy te, a szczególnie ich pozytywny wynik, są o tyle ważne, że stanowią początek potencjalnej międzynarodowej kariery bezzałogowego pojazdu Arion-SMET. Notabene był to pierwszy południowokoreański pojazd bezzałogowy, który wziął udział w testach FCT. Nie jest to jeszcze konstrukcja, która mogłaby zostać zaoferowana Siłom Zbrojnym Stanów Zjednoczonych (Korpusowi Piechoty Morskiej i Wojskom Lądowym) ‒ docelowa wersja powstanie na bazie obecnej, lecz z uwzględnieniem uwag potencjalnych użytkowników, wyartykułowanych m.in. na podstawie wspomnianych testów. Same próby FCT poprzedziło krótkie, jedynie trzydniowe, szkolenie amerykańskich żołnierzy, przeprowadzone przez specjalistów producenta. Szkolenie praktyczne zrealizowano w różnych warunkach terenowych.
Youngwoo Seo, wiceprezes wykonawczy Grupy Biznesowej Hanwha Aerospace ds. systemów lądowych, powiedział, że „udział Arion-SMET w amerykańskim programie FCT jest dowodem na jego potencjalny sukces, pozycjonując go w przyszłości jako silnego konkurenta na rynkach UGV w Stanach Zjednoczonych i innych państwach”.
Arion-SMET jest jednym z najbardziej zaawansowanych UGV mającym perspektywę pełnej integracji HAEMOS (Hanwha Aerospace's solutions for robotic and autonomous systems, Rozwiązania Hanwha Aerospace do systemów robotycznych i autonomicznych) z całkowicie elektrycznym pojazdem bezzałogowym z napędem 6×6, przeznaczonym do wsparcia działań piechoty takich jak: transport amunicji, ewakuacja medyczna, rozpoznanie i wsparcie ogniowe. Przy maksymalnej ładowności ponad pół tony Arion-SMET może przejechać z całkowicie naładowanymi akumulatorami do 100 km, rozwijając prędkość maksymalną ponad 40 km/h na drogach utwardzonych i 22 km/h na drogach gruntowych. Arion-SMET może być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z 5,56 mm lub 7,62 mm karabinem maszynowym, które może automatycznie wykrywać i śledzić cele, także na podstawie lokalizacji źródła wystrzałów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu