29 stycznia dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało o rozpoczęciu prac analitycznych nad potrzebami operacyjnymi nowych wiropłatów pokładowych eksploatowanych przez US Navy. Mowa o następcach dla obecnie wykorzystywanymi Sikorsky MH-60R/S Seahawk oraz bezzałogowymi Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout.
Program ich następców otrzymał oznaczenie FVL MS (Future Vertical Lift Maritime Strike) i ma pozwolić na wdrożenie nowych wiropłatów w pierwszej połowie lat 30. Jest to kolejny projekt śmigłowców przyszłości w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Obecnie, na potrzeby US Army, prowadzone są działania nad następcami dla wielozadaniowych Sikorsky UH-60 Black Hawk (FLRAA) i rozpoznawczych Bell OH-58D Kiowa Warrior (FARA). W obu przypadkach wybrano już pary finalistów, spośród których wybrane zostaną docelowe rozwiązania.
W przypadku następców dla MH-60R/S Seahawk kluczowym elementem będzie zaprojektowanie konstrukcji pozwalającej na bezproblemowe wykorzystanie z infrastruktury lotniczej znajdującej się na niszczycielach typu Arleigh Burke (Flight IIA i Flight III), okrętów wielozadaniowych klasy Littoral Combat Ship czy też znajdujących się na etapie projektowania fregat rakietowych typu Constellation. Poza tym wiropłaty tej rodziny są eksploatowane na innych okrętach dysponujących infrastrukturą lotniczą.
Ze względu na czas, a także koszty, nie jest jednak wykluczone, że US Navy zdecyduje się na powtórzenie rozwiązania z przeszłości i wykorzystanie w charakterze platformy następcy MH-60R/S Seahawk zwycięzcy programu FLRAA. Przypomnijmy, w powyższej rywalizacji uczestniczą Bell V-280 Valor i Lockheed Martin/Boeing Defiant X. Nie jest także wykluczone, że doświadczenia programu FARA zaowocują zamówieniem pokładowej wersji na potrzeby US Navy w charakterze następcy dla MQ-8C Fire Scout.
Uruchomienie programu FVL MS oznacza, że Amerykanie kolejny raz wyprzedzają Europę w projektach wiropłatów przyszłości. Co ważne, także w tym przypadku przemysł europejski nie ma gotowych rozwiązań, które mógłby wystawić do walki o możliwe zamówienia. MH-60S Seahawk jest przeznaczony do realizacji zadań transportowo-logistycznych, a także przeciwminowych i wsparcia ogniowego z użyciem kierowanego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia. Poza US Navy wersja odniosła minimalne sukcesy marketingowe – osiem egzemplarzy zakupiła Tajlandia. Z kolei MH-60R Seahawk to wyspecjalizowany wiropłat przeznaczony do lokalizacji i zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, a także mogący służyć jako maszyna do zwalczania celów naziemnych. Poza US Navy konstrukcja została zakupiona przez Australię, Danię, Arabię Saudyjską, Indie, Grecję i Republikę Korei. Cały czas promowana na świecie, budzi zainteresowanie m.in. w Meksyku, Wietnamie, Tajwanie, Hiszpanii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Mokrska wersja FLRAA to najbardziej sensowna najtańsza opcja tak jak pisze autor.