30 października w Vadodara, w indyjskim stanie Gudźarat, odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod zakład montażu ostatecznego lekkich samolotów transportowych Airbus C-295MW, które mają być dostarczane Indiom.
W powyższej uroczystości wziął udział m.in. premier Indii. Nowy zakład powstaje na mocy porozumienia koncernu Airbus oraz Tata Advanced Systems Ltd. – zgodnie z deklaracjami dostarczy 40 egzemplarzy C-295MW w konfiguracji transportowej na potrzeby Sił Powietrznych Indii. Budowa zakładu montażu ostatecznego to kolejny element realizacji polityki samowystarczalności tego kraju oraz rozbudowy kompetencji w ramach koncepcji „Made in India”.
Indie i Airbus podpisali kontrakt opiewający na dostawę 56 samolotów C-295MW. Pierwszych szesnaście zostanie dostarczonych z linii montażu ostatecznego mieszczącej się w Sewilli – zgodnie z harmonogramem mają trafić do użytkownika pomiędzy wrześniem 2023 roku i sierpniem 2025 roku. Pierwszy licencyjny C-295MW ma trafić do linii we wrześniu 2026 roku. Co należy podkreślić, samoloty dostarczane z Hiszpanii mają być wyposażone w sprzęt produkcji indyjskiej – m.in. mowa o systemie walki elektronicznej, który jest produkowany przez Bharat Electronics Ltd. i Bharat Dynamics Ltd. Nie można wykluczyć, że współpraca obu partnerów będzie dłuższa, gdyż zainteresowanie platformą C-295 wyraża m.in. Straż Wybrzeża Indii. Dodatkowo Indie otrzymają licencję pozwalającą na eksport samolotów tego typu na rynki trzecie oraz operatorom cywilnym.
Program C-295 to jeden z największych sukcesów koncernu Airbus w segmencie lotnictwa wojskowego. Dotychczasowe zamówienia opiewają na 285 egzemplarzy spośród których (do końca września br.) dostarczono 203. Ważnym punktem przemysłowym projektu są zakłady Airbus Poland S.A. w Warszawie, gdzie powstaje ponad 40% płatowca każdego egzemplarza. Dodatkowo utworzono tam centrum serwisowe, z którego korzystają użytkownicy samolotów z Polski oraz innych państw regionu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu