Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Po ośmiu latach Super Hornet wraca do służby

1 maja US Navy poinformowała, że po ośmiu latach uziemienia do służby wrócił wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18F Super Hornet o numerze rejestracyjnym 166464. Powyższe wydarzenie miało miejsce 19 kwietnia i było wynikiem zmian w polityce utrzymania sprzętu lotniczego lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych.


W ostatnich latach wysokie tempo eksploatacja wielozadaniowych samolotów bojowych F/A-18E/F Super Hornet spowodowało nawis remontowy. To zaś spowodowało, że część maszyn służyła jako źródło części zamiennych dla podtrzymania pozostałych. W ciągu lat w bazie lotniczej Lemoore odstawiono z tego powodu 66 samolotów. W 2018 roku uruchomiono projekt NAMCE (Naval Aviation Maintenance Center for Excellence), którego celem jest realizacja procesu napraw kanibalizowanych maszyn w celu ich powrotu do floty.

NAMCE, znajdujący się w strukturach dowództwa lotnictwa morskiego Floty Pacyfiku, rozpoczęło prace poprzez przejęcie z eskadr liniowych zdekompletowanych Super Hornetów - dzięki temu personel tych ostatnich mógł skupić się na utrzymaniu sprawnych samolotów, a specjaliści NAMCE z udziałem partnerów zewnętrznych, dokładną analizą zużycia poszczególnych maszyn. W specjalnie przygotowanym hangarze możliwe są prace przy sześciu samolotach jednocześnie. W pierwszym roku prac udało się przekazać jednostkom jedenaście Super Hornetów - średni czas pracy przy egzemplarzu wynosił 183 dni. Obecnie tempo zostało skrócone do 67 dni, a do końca kwietnia bieżącego roku lotnictwo morskie odebrało szesnaście maszyn.

W momencie zapaści, wynikającej z braków budżetowych oraz wysokiego tempa operacyjnego, jedynie 50% floty wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet znajdowała się w gotowości operacyjnej. To oraz opóźnienia programu budowy i dostaw samolotów Lockheed Martin F-35C Lightning II spowodowała uruchomienie programów SLEP (wydłużenia resursów technicznych oraz modernizacji do standardu Block III posiadanych Super Hornetów), a także rozbudowy potencjału remontowego lotnictwa morskiego.

(Łukasz Pacholski) Foto: US Navy
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc