12 stycznia koncern BAE Systems poinformował o dostarczeniu Korpusowi Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych pierwszego seryjnego kołowego transportera opancerzonego ACV-C, a więc wozu w wariancie dowodzenia.
Formalnie jest to wariant dowodzenia i kontroli (C2), dla uproszczenia nazywany po prostu wersją dowódczą. ACV-C (Amphibious Combat Vehicle Command and Control, amfibijny wóz bojowy w wersji dowodzenia i kontroli) ma zapewniać pododdziałom Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych wsparcie dowodzenia, umożliwiając szybką wymianę informacji, gromadzenie ich, analizowanie i planowanie na ich podstawie działań w skali taktycznej. Garrett Lacaillade, wiceprezes ds. pojazdów amfibijnych w BAE Systems, powiedział, że „Firma jest podekscytowana możliwością przekazania tak kluczowych funkcji żołnierzom piechoty morskiej operującym w polu”. Dodał, że „W miarę jak piechota morska zaczyna zapoznawać się z ACV-C, firma pozostaje gotowa do spełniania wszelkich potrzeb Korpusu w zakresie pojazdów amfibijnych”.
Co ciekawe, rok temu wskazywano na problemy z wersją dowodzenia. ACV-C miał być jakoby niewystarczająco efektywny jako mobilne stanowisko dowodzenia (choć jako stanowisko stacjonarne sprawdzał się dobrze podczas testów). Ponadto sieć łączności tworzona przez ACV-C miała nie być dostatecznie zabezpieczona podczas transferu danych ‒ zła jakość transmisji miała prowadzić do zniekształceń przekazu. Nie wiadomo, czy udało się rozwiązać wspomniane problemy. Być może tak, bowiem w ogłoszeniu BAE Systems ACV-C jest określany mianem wersji „Command and Control”, a taką nazwę miał nosić poprawiony wariant z rozbudowanym zestawem środków łączności i pojemniejszym akumulatorem.
ACV są produkowane seryjnie przez BAE Systems na mocy umowy z grudnia 2020 r. Obecnie w zakładzie w York w stanie Pensylwania produkowane są transporter piechoty ACV-P (umożliwia przewożenie 13 żołnierzy wraz z wyposażeniem, nie licząc trzech członków załogi) i właśnie ACV-C. W produkcji jest również partia testowa bojowych wozów piechoty ACV 30 mm, zaś wóz zabezpieczenia technicznego ACV-R (Recovery) jest w fazie projektowania ‒ produkcja wozów do testów rozpocznie się w 2025 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu