2 lutego niemiecki federalny urząd zamówień wojskowych BAAINBw poinformował o odebraniu pierwszego egzemplarza średniego samolotu transportowego Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules. Tym samym, formalnie, Luftwaffe dołączyła do grona państw użytkowników maszyn tego typu.
Zgodnie z upublicznionymi 2 lutego informacjami, samolot został przekazany 23 grudnia 2021 roku – pośrednikiem w transakcji był Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, gdyż cała umowa realizowana jest poprzez procedurę FMS. Międzyrządowa umowa na zakup sześciu samolotów została zawarta we wrześniu 2018 roku – ostatecznie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych nie upublicznił formalnie, kiedy doszło do podpisania umowy na produkcję niemieckich Super Herculesów, które zostały „ukryte” w wieloletniej umowie zawartej pomiędzy władzami federalnymi oraz producentem w lipcu 2020 roku (ma ona globalną wartość 15 mld USD i obowiązuje do lipca 2030 roku).
W przypadku Niemiec mowa o sześciu samolotach, trzy z nich reprezentują standardową odmianę transportową C-130J-30 Super Hercules, a pozostałe trzy transportowo-tankującą KC-130J. Cała szóstka ma być eksploatowana wspólnie z czwórką francuskich Super Herculesów (po dwa C-130J-30 oraz KC-130J) w bazie lotniczej Évreux-Fauville. Pozwoli to na ograniczenie kosztów eksploatacji niewielkiej floty, która ma stanowić uzupełnienie (w obu państwach) większych samolotów Airbus A400M Atlas.
Republika Federalna Niemiec to jeden z kilku europejskich użytkowników samolotów Lockheed Martin C-130J Super Hercules. Obecnie są one eksploatowane przez Danię, Francję, Włochy, Norwegię oraz Wielką Brytanię. Dodatkowo ich zakup planują Niderlandy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu