11 października koncern Boeing poinformował o oblataniu pierwszego egzemplarza śmigłowca bojowego AH-64E Apache w konfiguracji v6.5. Oblot i zapoczątkowanie prób było sygnalizowane przez producenta w czerwcu bieżącego roku.
Rozwój nowej wersji AH-64E został zlecony przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w 2021 roku. Docelowo ma zastąpić na liniach montażowych obecnie produkowaną odmianę AH-64E v6. Wśród wskazywanych, przed producenta, zmian wymienia się przekonstruowanie płatowca w celu możliwości montażu i użycia silników General Electric T901. Oczywiście ze względu na opóźnienia programu rozwoju jednostek napędowych, pierwsze loty będą wykonywane z dotychczasowymi silnikami. Inne, wskazywane, zmiany obejmują także modyfikacje oprogramowania systemów pokładowych, które mają pozwolić na ograniczenie pracochłonności zadań wykonywanych przez obu członków załogi – wiele elementów ma być całkowicie intuicyjnych. Co więcej cały system pokładowy ma być oparty na filozofii otwartego połączenia, co z kolei jest pierwszym krokiem do wdrożenia w śmigłowcach rodziny AH-64E modułowej architektury systemów pokładowych.
Obecnie brak informacji odnośnie harmonogramu fazy badawczej, jednak nie można wykluczyć (biorąc pod uwagę cykl produkcyjny), że wśród pierwszych użytkowników eksportowych wersji v6.5 będzie Polska. Amerykański Departament Stanu zatwierdził polski wniosek eksportowy w sierpniu 2023 roku. Podpisanie międzyrządowej umowy LOA zaplanowane jest jeszcze na bieżący rok. Nie można wykluczyć, że ze względu na cykl produkcyjny i harmonogram dostaw, dlatego Departament Obrony Stanów Zjednoczonych wypożyczy Polsce osiem używanych AH-64D, a nie nowsze AH-64E v6, które mają służyć do szkolenia polskiego personelu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
wreszcie dotrze porządny sprzęt nie będziemy się wstydzić