16 października w bazie lotniczej Beja w Portugalii wylądował pierwszy egzemplarz wielozadaniowego samolotu transportowego Embraer KC-390 Millennium przeznaczony dla Sił Powietrznych Portugalii.
Maszyna została przebazowana z Brazylii i obecnie nadal nosi cywilną rejestrację brazylijską. Ma to związek z faktem, że nadal (formalnie) pozostaje własnością koncernu Embraer – w najbliższych tygodniach samolot będzie poddawany integracji wyposażenia certyfikowanego przez NATO, a także przed konstrukcją pełna certyfikacja wojskowa administracji portugalskiej. Dopiero przejście tych etapów umożliwi formalną dostawę samolotów.
Portugalia stała się pierwszym eksportowym klientem na samoloty KC-390 Millennium. Pięć maszyn zostało zakontraktowanych w 2019 roku. Kontrakt ma wartość 827 mln EUR i obejmuje także rozbudowany pakiet wyposażenia naziemnego i szkoleniowego. Brazylijskie samoloty zastąpią obecnie eksploatowane Lockheed Martin C-130 Hercules, a jednym z elementów stojących za wyborem była możliwość zacieśnienia współpracy przemysłowej.
Obecnie koncern Embraer realizuje montaż kolejnych maszyn przeznaczonych dla klientów eksportowych. W ostatnich dniach zaprezentowano postępy montażu pierwszego samolotu KC-390 dla Węgier. Dodatkowo Niderlandy zdecydowały się na wybór C-390M, które podobnie jak w Portugalii zastąpią C-130 Hercules.
Pomimo lat starań, nadal nie udało się zawrzeć umów z Argentyną, Chile, Kolumbią oraz Republiką Czeską. Dodatkowo Embraer nie odniósł, dotychczas, sukcesów na rynku cywilnym, gdzie C-390 był proponowany m.in. brazylijskiej poczcie. Co ciekawe, wśród potencjalnych rynków eksportowych wymienia się m.in. Włochy, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Boliwię.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu