5 listopada korporacja Lockheed Martin poinformowała, że na linii montażu ostatecznego wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72, która mieści się w Greenville w Karolinie Południowej, doszło do zmontowania kadłuba jednej z maszyn z wykorzystaniem tylnej sekcji zbudowanej w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu.
Należące do korporacji Lockheed Martin zakłady PZL Sp. z o.o. w Mielcu ukończyły pierwszą sekcję w sierpniu ubiegłego roku. Po serii odbiorów trafiła do Greenville, gdzie została połączona z innymi sekcjami kadłubowymi kolejnej maszyny znajdującej się na etapie montażu ostatecznego. Jest to ważny sukces programu produkcyjnego w Mielcu, gdyż docelowo polskie zakłady mają odpowiadać za dostawy do 80% struktur kadłubowych wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72. Dotychczas Lockheed Martin zamówił dostawę około 50 kompletów, które mają posłużyć do montażu ostatecznego maszyn zakupionych m.in. przez Maroko oraz Tajwan.
„Ten sukces to powód do dumy dla całego zespołu PZL Mielec” — powiedział Janusz Zakręcki, prezes zarządu, dyrektor naczelny PZL Mielec. „Nasi pracownicy, a są wśród nich jedni z najbardziej wykwalifikowanych techników w branży, udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny. To osiągnięcie nie tylko wzmacnia zdolności obronne kraju, ale także umacnia pozycję Polski, jako kluczowego gracza na arenie światowej”.
Co należy podkreślić, pomimo sprzedaży na świecie 148 egzemplarzy F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72 trudno mówić o standaryzacji poszczególnych elementów - dotychczasowi klienci, poza Tajwanem, zamówili bowiem niewielkie partie samolotów, które różnią się od siebie szczegółami. Jest to zrozumiałe, biorąc pod uwagę liczbę opcjonalnego wyposażenia dodatkowego, ale na etapie produkcji sekcji powoduje to spore komplikacje i stanowi wyzwanie technologiczne, do którego w Mielcu są przygotowani.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu