22 czerwca do bazy lotnictwa morskiego North Island przyleciał samolot transportowy Bell/Boeing CMV-22B Osprey przeznaczony dla pierwszej jednostki operacyjnej US Navy – VRM-30. Tym samym rozpoczyna się proces dostaw maszyn tego typu, które w niedalekiej przyszłości mają zastąpić w Stanach Zjednoczonych obecnie eksploatowane Grumman C-2 Greyhound.
Według planów eskadra ma otrzymać osiemnaście CMV-22B Osprey. Personel jednostki rozpoczął przygotowania do wdrożenia nowej konstrukcji w grudniu 2018 roku. Harmonogram zakłada, że we wrześniu bieżącego roku będzie gotowa do rozpoczęcia działań operacyjnych, w tym z pokładu lotniskowców. Ma to spore znaczenie, gdyż na początku 2021 roku zaplanowano pierwszy rejs USS Carl Vinson z eskadrą wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35C Lightning II - będzie to debiut tej wersji F-35, a bez sprawnie działającego systemu logistycznego mogą wystąpić problemy operacyjne.
US Navy zamówiła dotychczas 39 spośród planowanych 44 CMV-22B Osprey. W okresie zima-wiosna producent, konsorcjum Bell/Boeing, dostarczył dwa egzemplarze, które trafiły do ośrodka badawczo-rozwojowego w Patuxent River.
Samoloty Bell/Boeing CMV-22B Osprey, będące wersją V-22 dostosowaną do wymagań US Navy (zmiany objęły m.in. montaż dodatkowych zbiorników paliwa w kadłubie i płacie oraz rozbudowę środków łączności). Głównym zadaniem będzie realizacja lotów transportowych pomiędzy lotniskowcami i bazami na lądzie - dzięki dysponowaniu samolotami transportowymi na pokładzie okrętu można przerzucać personel, pocztę oraz ważne ładunki. W przypadku CMV-22B kluczowym elementem przyspieszającym zakup była możliwość transportu przez samolot modułów silnika F135-PW-100, który stanowi jednostkę napędową Lockheed Martin F-35C Lightning II.
(Łukasz Pacholski) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu