20 czerwca, w czasie 54. Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego w Paryżu, koncern Leonardo poinformował o podpisaniu umowy z Kawasaki Heavy Industries w sprawie kontynuacji produkcji śmigłowców MCH-101 oraz modernizacji eksploatowanej floty.
Umowa, która została ogłoszona w stolicy Francji, nie precyzuje liczby śmigłowców. Obecnie Morskie Siły Samoobrony Japonii eksploatują dziesięć MCH-101 oraz trzy CH-101 (jeden utracony w wypadku w 2017 roku). Pierwsze z nich są wykorzystywane do zadań przeciwminowych oraz transportowych, a drugie to wyspecjalizowane maszyny transportowe wspierające japońskie badania bieguna południowego. Co należy podkreślić, Kawasaki Heavy Industries dysponują licencją na produkcję i obsługi. Obok zamówienia nowych, obecnie wykorzystywana flota ma przejść proces modernizacji.
Japonia, na potrzeby Morskich Sił Samoobrony, zamówiła (w 2003 roku) czternaście AW101 (10 MCH-101 i 4 CH-101), które zostały dostarczone na mocy licencji przez Kawasaki Heavy Industries. W 2022 roku doszło do podpisania umowy na jeden egzemplarzy, który najprawdopodobniej ma zastąpić utracony CH-101. Maszyny w konfiguracji przeciwminowej są wyposażone w system Northrop Grumman AN/AQS-24A oraz AN/AES-1 ALMDS. W powyższej roli zastąpiły MH-53E Super Stallion.
Obecnie koncern Leonardo realizuje umowy z Polską (dostawa czterech AW101) oraz z Kanadą (modernizacja floty CH-149 Cormorant wraz z dostawą trzech kolejnych maszyn, które powstaną z wykorzystaniem części VH-71). Dodatkowo, jak wskazano w maju, Polska może stać się klientem, który zamówi 22 kolejne AW101 w wielozadaniowej konfiguracji transportowej. Może to mieć związek z przyspieszonym wycofaniem z eksploatacji starych Mil Mi-8.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu