27 kwietnia w Kilonii rozpoczął się niemal miesięczny rejs U 17, niemieckiego okrętu podwodnego typu 206A. To jego ostatnia droga do Muzeum Techniki w Sinsheim.
Muzeum znajduje się w głębi Niemiec, godzinę drogi na południe od Frankfurtu w Badenii-Wirtembergii. U 17 stanie się wielką atrakcją w takim miejscu, będzie też jedynym okrętem swojego typu zachowanym dotąd w charakterze zabytku. Równie ekscytująca jest droga z Kilonii nad Bałtykiem do miejsca przeznaczenia.
U-Boota umieszczono żurawiem na barce, którą holownik zabrał przez Kanał Kiloński na Morze Północne. Potem zespół ruszył w stronę Holandii, i wszedł na Mozę, by zacumować w firmie spedycyjnej w Dordrechcie. Następnie minie Rotterdam i już Renem ruszy w głąb Europy, na południe. 17 maja ma dotrzeć do portu rzecznego Naturhafen w Speyer. Tam zostanie wyładowany na platformę kołową i ruszy drogą do muzeum, gdzie „zacumuje” 21 maja. Placówka przygotowała stronę internetową relacjonującą na bieżąco tę operację.
Jednak zanim U-Boot ruszył w podróż został przystosowany do nowej roli w stoczni thyssenkrupp Marine Systems. Ze względu na zakwalifikowanie go jako uzbrojenia, jednostka musiała uzyskać świadectwo demilitaryzacji. Aby uniemożliwić wykorzystanie eks-U 17 zgodnie z jego nowym przeznaczeniem przeprowadzono szereg prac, m.in. wyrzutnie torped uczyniono niezdatnymi do użytku, a w zbiornikach balastowych wykonano otwory, aby nie można było ich już używać. Ponadto uszkodzono stabilizatory i stery. Usunięto szkodliwe substancje, w tym resztki smarów i paliwa, hydrazynę z systemu awaryjnego szasowania zbiorników balastowych, halon z systemu przeciwpożarowego, a także czynnik chłodniczy zawarty w klimatyzacji, opróżniono też zęzę i inne zbiorniki.
Jedyny taki
Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr - BAAINBw) prowadzi wieloletnią współpracę z Muzeum Techniki w zakresie wystaw historii wojskowości. Wcześniej U-Boot eks-U 9 typu 205A został wypożyczony placówce do jej siedziby w Speyer. W grudniu 2017 roku muzeum wykazało również zainteresowanie dodaniem kolejnego okrętu podwodnego do ekspozycji, ale w placówce w Sinsheim. Po wyrażeniu zgody przez ówczesną minister obrony Ursulę von der Leyen, w Zbiorze Studiów nad Techniką Obronną (komórka BAAINBw) rozpoczęto planowanie wypożyczenia, aż znaleziono odpowiedni eksponat w postaci U 17, który był najlepiej zachowany, i dlatego rozważano jego wypożyczenie do Muzeum Techniki. W lutym 2023 roku BAAINBw i Auto-Technik-Museum e.V.eingetragener Verein w Sinsheim uzgodniły umowę użyczenia na ekspozycję byłego U-Boota.
Ostatnie zimnowojenne U-Booty
W latach 1973-2010 stocznia Howaldtswerke-Deutsche Werft (obecnie wspomniana już thyssenkrupp Marine Systems) zbudowano 18 jednostek typu 206 dla Bundesmarine. Na przełomie lat 80. i 90. zmodernizowano 12 z nich do standardu 206A, U 17 był jedną z nich. Okręt wszedł do służby 28 listopada 1973 roku i był używany głównie na Morzu Północnym i Bałtyku aż do wycofania z eksploatacji 14 października 2010 roku. Przy długości 48,49 m, szerokości 4,58 m i zanurzeniu 4,30 m, wypierał około 500 ton. Dzięki dwóm dwunastocylindrowym silnikom o mocy 440 kW oraz silnikowi elektrycznemu o mocy 1100 kW osiągał prędkość do 10 węzłów na powierzchni i do 17 węzłów w zanurzeniu. Zanurzał się maksymalnie 100 m. Ta skromna wartość była efektem użycia stali austenitycznej do produkcji kadłuba mocnego.
Większość okrętów podwodnych typu 206A została sprzedana do recyklingu ze względu na duże zapotrzebowanie na wysokiej jakości złom stalowy. Dwa: eks-U 23 i eks-U 24 sprzedano do Kolumbii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu