11 października gen. bryg. Glenn Dean (oficer wykonawczy ds. systemów pojazdów lądowych US Army) poinformował, że konkurujące prototypy pojazdów biorące udział w programie Mobile Protected Firepower rozpoczynają właśnie ostatnią fazę testów, prowadzonych przez przyszłego użytkownika.
W ramach obecnej fazy prób wozy dostarczone przez General Dynamics Land Systems (Griffin) i BAE Systems (ELT) przejdą m.in. testy siły ognia i mobilności. Faza ta, która ma zakończyć się w listopadzie br., ma pomóc US Army w wyborze docelowego rozwiązania, co ma nastąpić pod koniec trzeciego kwartału roku podatkowego 2022. Zwycięzca otrzyma pilotażowy kontrakt na dostawę 26 pojazdów z opcją na kolejnych 28 wozów i modernizacją ośmiu (z 12 dostarczonych) prototypów. Będzie to etap produkcji wstępnej, a docelowo US Army może zamówić ok. 500 wozów (dla IBCT, a możliwe jest zamówienie kolejnych 100÷200 wozów dla SBCT). Pierwsze miałyby trafić do użytkownika w 2025 r. Dokładna liczba pojazdów, które zostaną zamówione w ramach programu MPF (szerzej w WiT 4/2017), zostanie podana dopiero po wyborze zwycięskiej konstrukcji. Według gen. Deana różnią się one na tyle, że organizacja ich pododdziałów również może być odmienna.
Departament Obrony wskazał konstrukcje przewidziane do dalszego etapu prac w grudniu 2018 r. Pierwsze testy pojazdów miały rozpocząć się w styczniu br., lecz BAE Systems zanotowało kilkumiesięczne opóźnienie w dostawie swoich prototypów. Tym niemniej, jeśli wierzyć gen. Deanowi, obydwa wozy zostały ocenione przez przyszłego użytkownika wysoko już na podstawie pierwszych prób, a ponadto pierwsza faza prób prototypów dowiodła słuszności koncepcji wprowadzenia do służby w brygadowych zespołach bojowych piechoty (IBCT) czołgów lekkich.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu