Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła przetarg na integrację autonomicznego pojazdu nawodnego DriX wraz z urządzeniem do wodowania DDS na pokładzie okrętu hydrograficznego ORP Arctowski.
Autonomiczny Bezzałogowy Hydrograficzny Nawodny Pojazd Pomiarowy DriX (ASV, Autonomous Surface Vehicle), francuskiej firmy iXblue, został zakupiony przez KPW Gdynia jesienią 2021 roku. DriX to bezzałogowiec nawodny wyposażony w zanurzoną gondolę, mieszczącą modułowy system sensorów hydrograficznych. Zaprojektowano go do wspierania badań hydrograficznych i geofizycznych, analizy słupa wody i operacji pozycjonowania autonomicznych pojazdów podwodnych AUV (Autonomous Underwater Vehicles) na akwenach płytkich do głębokości średnich. Wraz z DriX-em do Marynarki Wojennej RP dostarczono certyfikowany system wodowania i wybierania DDS (DriX Deployment System), będący jednocześnie łożem transportowym pojazdu. DSS to rodzaj klatki opartej na konstrukcji łodziowej z burtami elastycznymi, którą można zwodować ASV. Po osadzeniu na wodzie pojazd samodzielnie wypływa z urządzenia na biegu wstecznym, natomiast po zakończeniu misji wchodzi do niego i po zabezpieczeniu cały zespół jest podejmowany na ląd lub na pokład okrętu-matki.
Do tej pory polski DriX mógł działać w oparciu o Port Wojenny w Gdyni. Teraz się to zmieni, ponieważ jego możliwości zostaną poszerzone, dzięki integracji z dużym okrętem hydrograficznym ORP Arctowski (266) projektu 874. Jednostka zakończyła naprawę głowną i dokową w PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. rok temu.
Wykonawca ma opracować projekty koncepcyjny i techniczny, a po ich akceptacji przez zamawiającego zrealizować montaż pojazdu z DDS na Arctowskim. W projektach koncepcyjnym oraz technicznym zawrzeć wpływ integracji pojazdu ASV DriX na stateczność okrętu. Z okrętu zostanie usunięte łoże jednej z łodzi hydrograficznych Sportis S-8500/K. Z jej bramownicą wychylną BWH 4,7-10/15-P zostanie zintegrowany DDS, którym DriX będzie wodowany i podnoszony na pokład. Operacja ma być zautomatyzowana.
Skonfigurowane do współpracy z okrętem-matką zostaną wszystkie systemy elektroniczne pojazdu, w tym związane z automatycznym dokowaniem w DDS, wodowaniem, wybieraniem, łącznością itp. Ponadto adaptacje sprzętowe zostaną wykonane w kabinie hydrograficznej okrętu. Pojawi się m.in. stanowisko pracy operatora pojazdu pojazdu i hydrografa, a urządzenia okrętowe i te z ASV zostaną zintegrowane.
W konfiguracji zamówionej dla Marynarki Wojennej RP pojazd otrzymał: echosondę wielowiązkową, system nawigacji inercyjnej i czujnik prędkości dźwięku opuszczany z kadłuba przy użyciu wciągarki. Ponadto pojazd jest wyposażony w: kompensator kołysania wykonany w technologii światłowodowej, system łączności WiFi, system łączności satelitarnej, modem 4G LTE do przesyłu danych, system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, odbiornik systemu nawigacyjnego GNSS, LIDAR (do wykrywania przeszkód w odległości do 150 m i do odnajdywania urządzenia wodującego DDS), zestaw kamer światła dziennego fullHD i termalnych do okrężnej obserwacji otoczenia i wykrywania przeszkód, w tym jedna podwodna do obserwacji gondoli.
Prace na Arctowskim mają być zrealizowane do 18 listopada bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu