26 maja Lotnicza Akademia Wojskowa poinformowała o podpisaniu umowy z GB Aircraft Sp. z o.o. w sprawie zakupu i dostawy pojedynczego śmigłowca o napędzie tłokowym, który będzie przeznaczony do szkolenia pilotów.
Jak wskazuje upubliczniona dokumentacja, umowa została podpisana 14 kwietnia i ma ona wartość 3,6 mln PLN bez VAT. Jest wynikiem postępowania przetargowego, które zostało ogłoszone w lutym. Oferta zwycięskiego podmiotu była jedyną, która wpłynęła do zamawiającego. Zgodnie z dostępnymi informacjami, mowa o kolejnym (dla LAW) egzemplarzu śmigłowca Robinson R44 Raven II.
Dwa pierwsze wiropłaty tego typu zostały zamówione w lipcu 2018 roku. Kolejne dwa dokupiono w kolejnych latach (ostatni z nich dostarczono w drugiej połowie 2021 roku). Wraz z lżejszymi Guimbal Cabri G2 są wykorzystywane przez Akademickie Centrum Szkolenia Lotniczego do praktycznego kształcenia pilotów wiropłatów wojskowych, którzy później kontynuują proces na SW-4 Puszczyk oraz Mi-2.
Co ciekawe, proces szkolenia pilotów śmigłowców wojskowych, w oparciu o Lotniczą Akademię Wojskową, jest obecnie specyficzny. Akademickie Centrum Szkolenia Lotniczego wykorzystuje bowiem nowoczesne maszyny, dzięki którym przyszli piloci mogą kształtować nawyki wykorzystania nowoczesnych rozwiązań pilotażu (m.in. szklany kokpit w R44 Raven II), a później przechodzą na „analogowe” SW-4 Puszczyk i Mi-2. W ciągu najbliższych lat system może okazać się archaiczny ze względu na zapoczątkowanie dostaw dużej liczby nowoczesnych śmigłowców (AW101, AW149 czy AH-64), co spowoduje potrzebę modernizacji sprzętowej 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego (szczególnie w zakresie SW-4 i Mi-2). Może to zaowocować pojawieniem się potrzeby zakupu nowych, zachodnich, śmigłowców dwusilnikowych przeznaczonych do szkolenia pilotów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu