10 marca, częściowo ukończony okręt patrolowy Straży Wybrzeża Królestwa Norwegii KV Bjørnøya dotarł do stoczni Vard Langsten w Tomrefjord. Od 16 lutego był on holowany ze stoczni Vard Tulcea w Tulczy w Rumunii. Przewidywano, że holowanie potrwa około miesiąca, ale dzięki dobrym warunkom pogodowym konwój dotarł na miejsce wcześniej niż zakładano.
KV Bjørnøya jest drugą jednostką typu Jan Mayen, który zastąpi obecnie eksploatowane przez Kystvakten patrolowce typu Nordkapp, które po ponad 40 latach służby zostaną wkrótce wycofane z kampanii. W ciągu najbliższego roku KV Bjørnøya zostanie w pełni wyposażony, po tym, jak w Tulczy zbudowano jego kadłub i częściowo zamontowano w nim mechanizmy oraz inne podzespoły.
Prototyp serii - Jan Mayen - zostanie przekazany siłom zbrojnym w 2022 roku. Główna umowa pomiędzy Agencją sprzętu obronnego (Forsvarsmateriell) Ministerstwa Obrony Królestwa Norwegii a firmą Vard na budowę trzech arktycznych okrętów patrolowych została podpisana 25 czerwca 2018 roku. Kontrakt na nowe patrolowce Kystvakten jest jednym z największych zakupów obronnych w sektorze morskim, jakie kiedykolwiek miały miejsce w Norwegii. Okręty będą wykonywać zadania na całym obszarze morskim zainteresowania Norwegii, w tym na wodach arktycznych. Określono surowe wymagania dotyczące ich dzielności morskiej, wytrzymałości na zalodzenie, stateczności, możliwości współpracy ze śmigłowcem, sensorów itp.
Pierwszy okręt patrolowy Jan Mayen przybył do Norwegii z Rumunii we wrześniu 2021 roku i jest obecnie wyposażany w stoczni Vard Langsten w Tomrefjord. Proces wchodzi teraz w nową fazę, obejmującą zakończenie budowy, przekazanie do eksploatacji i rozległy okres prób. Przyjęcie kadłuba drugiego okrętu do stoczni przyczynia się do ciągłości transferu doświadczeń dzięki wykorzystaniu tych samych pracowników na obu jednostkach, a także do zapewnienia stałego obciążenia stoczni w nadchodzących miesiącach.
Zgodnie z planem, KV Jan Mayen zostanie przekazany norweskim Siłom Zbrojnym jesienią bieżącego roku. Zanim będzie przygotowany do zdania, czeka go intensywny okres testów. KV Bjørnøya ma być dostarczony Kystvakten w 2023 roku, a ostatni w serii KV Hopen - w 2024 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu