Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy hiszpański „Ratownik” mniej anonimowy

Wizja artystyczna okrętu ratowniczego Poseidon (A 21) w odmianie tzw. czystej bez dodatkowych kontenerów oraz zainstalowanej bramownicy LARS. Fot. Navantia

3 kwietnia oficjalnie potwierdzono, że nowy okręt ratowniczy dla Hiszpańskich Sił Morskich (Armada Española) otrzyma nazwę Poseidon i numer burtowy A21.

Umowa dotycząca pozyskania nowego okrętu ratowniczego przeznaczonego m.in. do ratowania życia załóg okrętów podwodnych, klasyfikowanego w Hiszpanii jako Buque de Acción Marítima de Intervención Subacuática (BAM-IS), została zawarta pomiędzy hiszpańskim koncernem stoczniowym Navantia a Ministerstwem Obrony 6 listopada 2021 roku. Opiewała ona na kwotę 166,46 mln EUR. Według przyjętego wówczas harmonogramu okręt ma zostać przekazany odbiorcy w ciągu 42 miesięcy od podpisania umowy tj. w maju 2025 roku.

W tym roku planowane jest położenie stępki, a wodowanie spodziewane jest na połowię przyszłego roku. Krokiem milowym hiszpańskiego programu był dzień 28 września 2022 roku. Wówczas to przedstawiciele trzech zainteresowanych stron tj. koncernu Navantia, Armada Española oraz Generalnej Dyrekcji Uzbrojenia i Materiałów DGAM (Dirección General de Armamento y Material) zatwierdzili wstępny projekt jednostki IPDR (Revisión Inicial de Diseño). Na budowniczego okrętu wybrano należącą do koncernu Navantia stocznię Puerto Real w San Fernando. Poseidon ma zastąpić eksploatowany od ponad 45 lat okręt Neptuno (A 20) typu Amatista Mod., który osiągnął już docelowy okres eksploatacji. Co ciekawe nie zbudowano go od podstaw do tych zadań, został on przebudowany z cywilnego holownika Amapola. Poważnym ograniczeniem tej jednostki jest brak systemu dynamicznego pozycjonowania. Neptuno na ustalonej pozycji utrzymuje się dzięki wykorzystaniu czterech kotwic. A to powoduje że rejon działania ograniczony jest izobatą 80 m.

Poseidon otrzyma napęd spalinowo–elektryczny z pędnikami azymutalnymi oraz trzema dziobowymi sterami strumieniowymi, które zarządzane będą przez system dynamicznego pozycjonowania klasy 2 (systemem zapasowym będą cztery kotwice). Cała rufowa część okrętu stanowić będzie pokład roboczy z dźwigiem o unosie do 50 ton, niezbędnym do uzyskania przez jednostkę pełnej niezależności w przypadku wszystkich operacji realizowanych na pokładzie jak i pod wodą. Cały system związany z obsługą głębokowodnych pojazdów ratowniczych będzie oparty o skonteneryzowane rozwiązania. W skład takowego systemu poza samym pojazdem wchodzą także system wodowania i podejmowania z wody głębokowodnego pojazdu ratowniczego z dedykowaną bramownicą tzw. LARS (Launch & Recovery System), a także zespół dodatkowych komór dekompresyjnych. Poseidon będzie dostosowany do współpracy z NATO’wskim systemem ratowniczym NSRS (NATO Submarine Rescue System) lub amerykańskim SRDRS (Submarine Rescue Diving Recompression System). Pokład dziobowy spełniać będzie natomiast rolę lądowiska dla śmigłowca. Poseidon legitymować się będzie wypornością pełną ok. 5000 ton przy wymiarach 84,6 x 18 x 5 m. Prędkość maksymalna wynosić ma 15 węzłów a załoga stała liczyć będzie 48 osób z możliwością przyjęcia na pokład kolejnych 32. BAM-IS wyposażony zostanie m.in. w nowoczesne wyposażenie hydrolokacyjne w postaci sonaru holowanego, echosond jedno jak i wielowiązkowych. Na pokładzie zainstalowane zostaną dwie komory dekompresyjne (jak już wspomniano będzie możliwość dodania kolejnych w wersji skonteneryzowanej), dwa pojazdy podwodne klasy ROV (jeden obserwacyjny i jeden roboczy) oraz dwa niezależne systemy łączności podwodnej. Okręt otrzyma także system wentylacji i dekompresji (DSVDS - Distressed Submarine Ventilation & Decompression System), przeznaczony do ustabilizowania atmosfery na uszkodzonym okręcie podwodnym przed rozpoczęciem operacji ratunkowej, dostawy świeżego powietrza itd. Poza powietrzem będzie można także dostarczyć na okręt podwodny inne zapasy, w tym żywności, leków itp. z wykorzystaniem zasobników systemu ELSS (Emergency Life Support Stores). W wyposażeniu nie zabraknie także klasycznych dzwonów nurkowych. Poza zadaniami stricte ratowniczymi ma on także być wykorzystywany jako baza nurkowa dla operacji monitorowania wraków, a także zabezpieczenia podmorskich miejsc pamięci narodowej.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc