19 grudnia władze Nowej Zelandii poinformowały, że strona amerykańska zrealizowała dostawy średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules zamówionych poprzez procedurę FMS na potrzeby Royal New Zealand Air Force (RNZAF).
Ostatni, piąty, samoloty wylądował w Auckland 18 grudnia. Proces dostaw do Nowej Zelandii zrealizowano pomiędzy sierpniem i grudniem. Pomimo krótkiego czasu maszyny są wdrożone do działań operacyjnych – uruchomiono most powietrzny z Republiką Vanuatu, której tereny ucierpiały w wyniki trzęsienia ziemi 17 grudnia. Dodatkowo C-130J-30 wykonują loty zaopatrzeniowe do baz naukowo-badawczych znajdujących się na Antarktydzie.
Na mocy międzyrządowej umowy LOA, która została zawarta w 2020 roku, Nowa Zelandia zakupiła w Stanach Zjednoczonych pięć średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules wraz z symulatorem, a także sprzętem obsługi naziemnej oraz szkoleniem personelu nowozelandzkiego lotnictwa. Cały program ma zostać zrealizowany do końca 2025 roku i kosztować 1 mld USD. Projekt pozwoli na zastąpienie dotychczas eksploatowanych samolotów C-130H Hercules, których eksploatacja rozpoczęła się w 1965 roku (pierwszy został wycofany w lutym 2023 roku). Jednym z argumentów stojących za wyborem nowych C-130J-30 był fakt ich eksploatacji przez kluczowych sojuszników (Stanów Zjednoczonych oraz Australii).
Dotychczas Lockheed Martin dostarczył ponad 550 seryjnych samolotów rodziny C-130J Super Hercules. Globalna flota wylatała ponad 3 mln godzin. Pomimo rosnącej konkurencji, producent nadal zdobywa nowe kontrakty eksportowe, a także prowadzi działania marketingowe – wśród obecnych kierunków promocyjnych można wymienić m.in. Meksyk, Finlandię, Arabię Saudyjską oraz Wietnam.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu