Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe boje sonarowe dla Marine nationale

Wizualizacja boi sonarowej SonoFLASH. Rys. Thales

Francuska Generalna dyrekcja ds. uzbrojenia DGA (Direction générale de l'armement) zawarła kontrakt z Thalesem na opracowanie, kwalifikację i produkcję boi sonarowych SonoFLASH, przystosowanych do zrzutu z powietrza. Ich pierwszym użytkownikiem będzie Marynarka Wojenna Republiki Francuskiej.

Prace nad SonoFLASH rozpoczęto w 2018 r. i w październiku na salonie Euronaval w Paryżu odbyła się pierwsza publiczna prezentacja koncepcji urządzenia.

Boja SonoFLASH opracowywana jest w ośrodku Thalesa w Breście i przeznaczona do śmigłowców ZOP oraz samolotów patrolowych. Jej nazwa zawiera akronim określający udany sonar śmigłowcowy FLASH (Folding Light Acoustic System for Helicopters; będą w niego wyposażone polskie śmigłowce ZOP i ASW Leonardo AW101, produkowane obecnie dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej), co można wytłumaczyć faktem pewnego zewnętrznego podobieństwa obu urządzeń oraz ich kompatybilności. Najważniejszą cechą SonoFLASH jest działanie aktywno-pasywne, podczas gdy typowym rozwiązaniem są boje aktywne (DICASS) lub pasywne (DIFAR).

Rozwój urządzenia jest wspierany przez Marine nationale i DGA w celu osiągnięcia niezależności produkcyjnej tego typu systemów od ich kluczowych amerykańskich wytwórców: Ultra Electronics i Sparton. Boja ma standardowy rozmiar A, dlatego może być stosowana w dotychczasowych wyrzutniach i parkach. Po zrzucie pojemnik transportowy stanowi pływak, zaś część zasadnicza jest opuszczana na kablolinie na zadaną głębokość. Można ją zmieniać w czasie pracy urządzenia na komendę z nosiciela, ale tylko w jednym kierunku – w dół. Pozawala to optymalizować pracę boi w warunkach uwarstwienia termicznego wody.

Część robocza składa się z górnej, rozkładanej jak parasol pięcioramiennej anteny pasywnej, a dolną stanowi pięć cylindrycznych anten nadawczych rozwiniętych na linkach jedna nad drugą. Dzięki dużej powierzchni i odseparowaniu anten obu trybów pracy uzyskane mają być parametry przewyższające wszystkie konkurencyjne rozwiązania. System pozwala oszczędzić miejsca na nosicielu, który do tej pory zabierał po dwa rodzaje boi, jak również wydatków związanych z ich zakupem. Może też współpracować z sonarem FLASH na śmigłowcu, który właśnie zrzucił boje w rejonie i jedynie odbierać jego sygnały, w ten sposób utrudniając okrętowi podwodnemu poznanie położenia SonoFLASH, a tym samym ucieczkę.

Francuska marynarka będzie używała nowych boi z samolotów patrolowych bazowania lądowego Breguet ATL2 i śmigłowców NHIndustries NH90 Caïman.

Produkcję seryjną, w oparciu o technologię Thalesa, podejmą małe przedsiębiorstwa francuskie (TELERAD, SelhaGroup i Realmeca), zaś dostawy do Marine nationale mają rozpocząć się w 2025 r. SonoFLASH jest też oferowany na eksport.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc