23 marca francuska spółka CNIM (Constructions industrielles de la Méditerranée) ujawniła, że prace nad nowym systemem przeprawowym PFM (Pont flottant motorisé, pol. zmotoryzowany most pływający) zbliżają się ku końcowi.
System ma zostać ukończony w ciągu najbliższych tygodni i dostępny dla odbiorców jeszcze w pierwszej połowie 2021 r.
PFM umożliwia bezpieczną przeprawę pojazdom mieszczącym się w klasach MLC90T i MLC100W (odpowiednio: do 81,65 tony do pojazdów gąsienicowych i 90,72 tony do pojazdów kołowych). Możliwe jest więc przekraczanie przeszkód wodnych z wykorzystaniem PFM przez wszystkie istniejące typy czołgów podstawowych. Zasadniczą częścią PFM są moduły, z których układa się przeprawę. Mają one 10 m lub 6,75 m długości i są wyposażone we własne silniki, umożliwiające manewrowanie w wodzie. Sterowanie może odbywać się z jednego stanowiska, co ogranicza niezbędną do stawiania przeprawy liczbę żołnierzy. Moduły mogą być wykorzystywane zarówno do budowy mostów jak i w charakterze promów. Oprócz zasadniczych modułów nośnych, system składa się z dwóch rodzajów ramp: tzw. wielofunkcyjnej rampy taktycznej (do pracy przy nieprzygotowanym brzegu o wysokości do 3 metrów) i tzw. rampy modułowej (stosowana częściej w trybie promu lub do pracy przy przygotowanym brzegu). PFM może być transportowany i rozstawiany z wykorzystaniem wielu różnych nośników kołowych 8×8 ‒ może współpracować z niemal dowolnym podwoziem tego rodzaju.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Cegielski ma dobry kontakt z Francuzami, przetarg na następce Wstęgi jest w toku i raczej będzie to rozwiązanie francuskie.