Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Parki pontonowe zamówione

CNIM System Industries dostarczy Wojsku Polskiemu nowe parki pontonowe PFM, które pozwolą na zastąpienie PP-64 Wstęga. Fot. CNIM System Industries

15 czerwca minister obrony Mariusz Błaszczak poinformował, w mediach społecznościowych, o podpisaniu kontraktu pomiędzy Agencją Uzbrojenia oraz CNIM System Industries (Constructions Industrielles de la Méditerranée) w sprawie dostaw parków pontonowych PFM na potrzeby Wojska Polskiego.


Podpisanie umowy ramowej to wynik ogłoszenia postępowania przetargowego, które zostało zapoczątkowane w styczniu 2020 roku. Było to drugie podejście do zastąpienia części eksploatowanych w Wojsku Polskim parków PP-64 Wstęga. Według upublicznionych danych, każdy z kompletów ma składać się z zestawu pojazdów umożliwiających transport wszystkich elementów, bloków pontonowych, ramp najazdowych, środków napędowych, pełnego wyposażenia oraz zestawów diagnostyczno-obsługowych.

Ostatecznie w postępowaniu oferty złożyło dwóch wykonawców: konsorcjum składające się z H. Cegielski-Poznań S.A., CEFA SAS oraz Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. (wartość 950,5 mln PLN brutto) i CNIM System Industries (699 mln PLN brutto). Zgodnie z informacjami Agencji Uzbrojenia, cena pojedynczego zestawu została określona (przez zamawiającego) na kwotę 150 mln PLN brutto – ostatecznie, według kontraktu, cena zestawu wynosi 115 mln PLN brutto, a maksymalna wartość zamówienia 1,5 mld PLN brutto. Umowa obowiązuje do końca 2026 roku i poza sprzętem obejmuje także pakiet szkoleniowy, opracowanie dokumentacji wraz z przekazaniem licencji oraz dostawy zestawów części zamiennych i naprawczych. Co ważne, wykonawca ma dostarczyć parki pontonowe z udziałem krajowego przemysłu obronnego – każdy komplet będzie wyposażony w pojazdy marki Jelcz (ciągniki siodłowe oraz wozy ciężarowo-osobowe). Samo podpisanie umowy opóźniło się ze względu na skargę, która wpłynęła do Krajowej Izby Odwoławczej.

Parki pontonowe PFM umożliwią budowę 100 m mostów lub będą mogły pełnić rolę dwóch promów, o nośności nie mniejszej niż MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych. Nośność wykonywanych przepraw umożliwi pokonywanie przeszkód wodnych m.in. przez czołgi M1A2 SEP v.3 Abrams, samodzielnie bądź transportowanych na kołowych zestawach niskopodwoziowych. W skład jednego kompletu parku pontonowego wchodzić będzie m.in.: 12 zestawów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego JELCZ oraz naczepy, 1 samochód ciężarowo-osobowy JELCZ, 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi, 4 rampy najazdowe oraz wyposażenie, narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

3 comments on “Parki pontonowe zamówione”

  1. @Ślązak

    Co to znaczy "az tak droga" w kontekscie tego, ze cena od Cegielskiego nie przekraczala 95 mln za zestaw, a CNIM zaplacimy 115 mln pln za zestaw?

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc