Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Norwegowie publikują plany modernizacji floty śmigłowców

W najbliższych latach Norwegia ma uruchomić program zakupu nowych śmigłowców, które zastąpią obecnie eksploatowane Bell 412. Fot. Ministerstwo Obrony Norwegii

W opublikowanym 27 kwietnia dokumencie „Future Acquisitions For the Norwegian Defence Sector 2022–2029” (pol. Przyszłe zakupy dla norweskiego sektora obronnego na lata 2022-2029) przedstawiono plany zakupów i modernizacji parku śmigłowców wojskowych norweskich sił zbrojnych.


W segmencie wiropłatów, w najbliższych latach, na czoło wychodzą dwa projekty. Pierwszym z nich jest modernizacja czternastu wielozadaniowych śmigłowców NHIndustries NH90NFH do standardu Block 2 – program ma być realizowany z udziałem partnerów zagranicznych, którzy są już użytkownikami wiropłatów tego typu. Przewidywany budżet wynosi do 1,8 mld NOK i ma zostać zapoczątkowany już w 2023 roku. Tego typu zapis wskazuje, że pomimo ubiegłorocznej debaty, w tym parlamentarnej, Norwegowie nie zdecydują się na przyspieszone wycofanie floty maszyn tego typu i zastąpienie ich inną konstrukcją (m.in. Lockheed Martin MH-60R Seahawk).

Norwegia, w 2001 roku, zamówiła dla własnych sił zbrojnych czternaście NHIndustries NH90NFH w wielozadaniowej konfiguracji pozwalającej na zwalczanie okrętów podwodnych oraz działania poszukiwawczo-ratownicze. Trafiły do Marynarki Wojennej oraz Straży Wybrzeża. Od lat trapią je problemy techniczne, co skutkuje, że planowany nalot realizowany jest w granicach 50% zakładanych planów. Wśród planowanych zmian wymienia się modyfikację systemów łączności, nawigacji oraz wybrane elementy konstrukcyjne. Całość prac ma pozwolić na zwiększenie wskaźnika niezawodności.

Drugim jest program zastąpienia wielozadaniowych śmigłowców transportowych Bell 412, które są eksploatowane w liczbie osiemnastu sztuk. Zgodnie z informacją, projekt może kosztować do 7 mld NOK i ma zostać zapoczątkowany w 2024 roku. Jego celem jest zakup wiropłatów, które mają dysponować większym potencjałem wsparcia sił specjalnych oraz transportowym. Wśród rozważanych, publicznie przez czynniki rządowe, opcji jest udział w amerykańskim programie wiropłatów przyszłości FLRAA – otwartym pozostaje jednak pytanie, czy Norwegowie będą mogli poczekać wystarczająco długo na dostawy maszyn.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc