Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Amerykańskie śmigłowce przyszłości trafią do Norwegii?

Rząd Norwegii rozpoczyna projekt związany z zakupem następców dla śmigłowców Bell 412SP. Jednym z kandydatów może być zwycięzca amerykańskiego programu FLRAA. Fot. Ministerstwo Obrony Norwegii

6 lutego prasa norweska poinformowała, że rząd tego kraju rozpoczął projekt związany z zakupem następców wielozadaniowych śmigłowców transportowych Bell 412SP eksploatowanych przez siły zbrojne tego kraju.

Obecnie w linii znajduje się osiemnaście maszyn tego typu, które stanowią wsparcie dla wojsk lądowych oraz specjalnych Norwegii. Według planów mają zakończyć eksploatację około 2025 roku i zastąpione przez nową konstrukcję. Pomimo, że jest to dopiero wczesna faza, publiczne plany Ministerstwa Obrony Norwegii były znane już wcześniej. Z tego też względu wielu producentów podjęło już działania marketingowe na tym rynku.

Sytuacja w Norwegii przypomina te znane z innych państw Europy. Z jednej strony można zauważyć silny lobbing lokalnych producentów, którzy rozpoczęli promocję dostępnych konstrukcji: Leonardo (AW101, eksploatowane już w wersji SAR, AW139), Airbus (H145 lub H160M) czy konsorcjum NHINdustries (NH90, które także są już eksploatowane w Norwegii). Oczywiście aktywni na rynku norweskim są także producenci amerykańscy: Boeing (CH-47F Chinook Block 2), Lockheed Martin (S-70 Black Hawk) oraz Bell. Ten ostatni rozpoczął działania dwutorowo. Po pierwsze oferuje możliwość zakupu nowej wersji śmigłowców modelu 412 (EPI/EPX) bądź V-280 Valor. Nie można także wykluczyć transakcji wiązanej, w postaci leasingu na okres przejściowy maszyn starszej generacji i późniejszych dostaw nowej generacji.

Jednocześnie władze Norwegii publicznie deklarują zainteresowanie amerykańskim programem wielozadaniowego śmigłowca przyszłości FLRAA, który ma stać się następcą dla obecnie eksploatowanych UH-60 Black Hawk. Ze względu na harmonogram, który zakłada dostawy seryjnych FLRAA około 2030 roku, Norwegowie (w przypadku postawienia na konstrukcję FLRAA) będą zmuszeni albo wydłużyć eksploatację obecnie używanych śmigłowców bądź zdecydować się na rozwiązanie pomostowe w postaci leasingu przejściowych wiropłatów. Jednocześnie powyższe państwo (nieformalnie) dołącza do rosnącej liczby państw zainteresowanych amerykańskim programem.

Należy pamiętać, że choćby firma Bell (promująca w FLRAA zmiennowirnikowiec V-280 Valor) proponuje zainteresowanym państwom szerszą współpracę przemysłową w ramach programu Future Vertical Lift (w porozumieniu z rządem Stanów Zjednoczonych). Ostatnio Bell zaoferował tą opcję Polsce. W przypadku Norwegii władze mają pozytywne doświadczenia - powyższe państwo dołączyło do programu Lockheed Martin F-35 Lightning II, co zaowocowało m.in. rozwojem pocisku Kongsberg JSM, który będzie jednym ze standardowych precyzyjnych środków bojowych klasy powietrze-powierzchnia dalekiego zasięgu dla użytkowników F-35 Lightning II (m.in. Japonia rozpoczęła sukcesywne zakupu kolejnych partii, a podobnie rozwiązanie rozważa Australia).

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc