Republika Federalna Niemiec, wzorem innych zamożnych krajów, nie unika zakupów pomocniczych jednostek pływających i okrętów wsparcia na rynku wtórnym. Pozwala to znacznie szybciej wprowadzić je do eksploatacji, jak też zaoszczędzić pieniądze na ważniejsze okręty.
12 maja BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, pol. Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Sił Zbrojnych) udzielił zamówienia na zakup holownika pełnomorskiego Rota Endurance.
Uciekanie się do dostępnych na rynku, w razie potrzeby również używanych, rozwiązań w celu szybkiego wypełnienia luk w zdolnościach to jedna z nowych ścieżek, którymi obecnie podąża Bundeswehra. Wraz z przyznaniem kontraktu, Rota Endurance, pierwszy z dwóch holowników pełnomorskich dla Deutsche Marine, został pozyskany w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Przetarg na zakup drugiego holownika oceanicznego jest już w toku.
„Nowa” para zastąpi ponad 50-letnie holowniki pełnomorskie Wangerooge (A 1451) i Spiekeroog (A 1452) należące do Klasse 722 oraz Fehmarn (A 1458) jednostkę Klasse 720, których naprawa została wykluczona ze względów ekonomicznych.
Zanim nowy holownik zostanie przekazany do eksploatacji marynarce wojennej, poprzedni właściciel musi przeprowadzić krótkie zaplanowane prace konserwacyjne (jednostka jest obecnie w tureckiej Tuzli). Po ich zakończeniu okręt spodziewany jest w Kilonii w lipcu tego roku. Tam odbędzie się ostateczna inspekcja i odprawa nowej załogi. Na ostatnim etapie nowy Arsenał Marynarki w Rostocku dokona wszelkich niezbędnych dostosowań wojskowych.
Rota Endurance (eks-Highland Endurance, IMO: 9249518) to jednostka klasy AHT (Anchor Handling Tug) zbudowana w stoczni Vard Søviknes w Søvik w Norwegii. Jej właścicielem jest Gulf Offshore z Aberdeen w Wielkiej Brytanii. Statek pływa pod banderą Wysp Marshalla. Ma długość 80 m, szerokość 18 m, zanurzenie 5,5 m, nośność 2975 DWT i tonaż brutto 3160.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu