Podczas greckiej wystawy zbrojeniowej DEFEA francuska spółka Nexter wystawiła kołowy bojowy wóz piechoty VBCI w wersji proponowanej greckiej armii jako rozwiązanie jej bolączek z transportem piechoty zmechanizowanej.
W trakcie DEFEA (Defence Exhibition Athens, 13–15 lipca), notabene zorganizowanej po raz pierwszy, spółka Nexter pokazała wóz VBCI, okazjonalnie nazwany Philoctète (Filoktet), czyli wariant VBCI oferowany Wojskom Lądowym Grecji. Wóz wyposażono w zdalnie sterowaną wieżę Nexter T40 uzbrojoną w 40 mm armatę CTAI 40CT (system uzbrojenia 40 mm CTAS) na teleskopową amunicję 65×255 mm (sam pocisk ma nominalnie średnicę 40 mm), dwa ppk MBDA MMP i zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia Kongsberg Protector. Przy czym prezentacja tego wozu to inicjatywa samej spółki Nexter, która podkreśla, że VBCI Philoctète spełnia wszelkie wymagania greckiej armii w zakresie opancerzenia, mobilności, modułowości i siły ognia. Niemniej problemem może okazać się wysoka cena francuskiego wozu, przez którą dotąd nie uzyskał żadnego zamówienia eksportowego.
Obecnie grecka piechota zmechanizowana nie ma nowoczesnych wozów bojowych. Najliczniejszym środkiem transportu (ok. 2000) są gąsienicowe amerykańskie transportery M113A1/A2 z lat 50., a ponad kolejnych 800 służy jako wersje specjalistyczne. Uzupełnia je niespełna 500 gąsienicowych transporterów Leonidas 2 (grecka wersja rozwojowa austriackich transporterów Saurer 4K 4FA z lat 50., produkowanych na licencji w Grecji jako Leonidas). Przymiarki do wprowadzenia nowych wozów piechoty zaczęły się w Grecji jeszcze w latach 90. (lokalnej konstrukcji gąsienicowy bwp Kentaurus z niemiecką wieżą KUKA E-8), a później temat powrócił po 2005 r. wraz z wprowadzeniem czołgów Leopard 2A4 i Leopard 2HEL. Niemniej problem pozostaje nierozwiązany.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu