Według doniesień prasowych szala zwycięstwa w programie pozyskania nowych fregat i modernizacji używanych Marynarki Wojennej Republiki Grecji mogła przechylić się na stronę amerykańskiej korporacji Lockheed Martin. W reakcji na tę sytuację, francuski państwowy koncern stoczniowy Naval Group, wraz z partnerami przemysłowymi, złożył Atenom nową ofertę.
Naval Group, jako część francuskiego „teamu”, w skład którego wchodzą też: spółka produkująca systemy rakietowe MBDA i koncern elektroniczny Thales, złożyła Atenom nową ofertę na modernizację floty nawodnej Polemiko Naftiko. Zdaniem Francuzów, propozycja ta to kompleksowy pakiet, który ma zapewnić Grecji najlepsze możliwości w tym zakresie, w jak najkrótszym czasie, przy zoptymalizowanych kosztach. Obejmuje ona cztery fregaty typu FDI HN (Frigates for Defence and Intervention Hellenic Navy, pol. fregaty obronno-interwencyjne dla Marynarki Wojennej Grecji), z których prototyp ma być zbudowany we Francji, zaś jednostki seryjne w Grecji. Pierwsza miałby wejść do służby do 2025 roku. Towarzyszy temu opcja pomostowa obejmująca dwie używane fregaty (przeciwlotnicza Jean Bart typu F70AA i przeciwpodwodna Latouche-Tréville typu F70ASM - anti-sous-marine) dostępne na początku 2022 roku po wycofaniu z kampanii w Marine nationale. Ponadto oferta dotyczy modernizacji w stoczni greckiej czterech fregat typu MEKO 200HN (typ Hydra) używanych obecnie przez Polemiko Naftiko. W procesie tym udział przemysłu lokalnego ma być „ambitny”.
Fregata typu FDI HN będzie miała zdolność do strefowej obrony powietrznej, dzięki uzbrojeniu w 32 pociski MBDA Aster 15 i 30 lub kombinację pocisków Aster i MICA NG oraz wyposażeniu w nowoczesny radar wielofunkcyjny Thales Sea Fire z aktywnymi antenami klasy AESA (Active Electronically Scanned Array) w formie paneli ścianowych na maszcie zintegrowanym. Ponadto okręty mogą otrzymać rakietowy system obrony bezpośredniej Raytheon RIM-116 RAM, osiem pocisków przeciwokrętowych MBDA MM40 Exocet Block 3, lekkie torpedy ZOP Naval Group MU90, 76,2 mm armatę automatyczną Leonardo Oto Melara Super Rapid, oraz lądowisko i hangar do śmigłowca załogowego i wiropłata bezzałogowego. Jednostki tego typu budowane dla francuskiej Marine nationale są ponadto przygotowane do użycia pocisków manewrujących MBDA MdCN (nazwa eksportowa NCM) i nie można wykluczyć zaoferowania tej opcji Grekom. Okręty te będą interoperacyjne z jednostkami NATO i innych sojuszników, jak też przystosowane do modernizacji i uaktualniania systemu walki w toku eksploatacji.
Naval Group deklaruje możliwość przekazania pierwszej fregaty Polemiko Naftiko już w 2025 roku, co może oznaczać, że jej produkcja musiałaby zacząć się natychmiast, lub iż chodzi o budowaną obecnie w Lorient jednostkę prototypową dla Marine nationale - Amiral Ronarc'h, albo drugą w serii, jeszcze nie rozpoczętą, Amiral Louzeau (planowo ma trafić do francuskiej foty właśnie w 2025 roku). Kolejna trójka powstałaby w Grecji na mocy transferu technologii. Francuski producent ma akurat spore doświadczenie w tej materii (choćby programy fregat typu Formidable dla Singapuru, czy korwet Gowind dla Arabskiej Republiki Egiptu). Rozwiązanie to jest bardzo korzystne dla przemysłu greckiego i zapewnienia miejsc pracy.
W kwestii modernizacji czterech fregat typu MEKO 200HN, Ateny oczekują rozwiązania wolnego od ryzyka technicznego, z zaangażowaniem krajowego zaplecza technicznego. Thales i Naval Group opracowały projekt takiego zabiegu, w którym ważną rolę odegrałaby spółka zależna Thales Hellas S.A. Trwa też audyt lokalnego przemysłu. W tym celu wciągu ostatnich kilku miesięcy Naval Group wysłała do Grecji stałą grupę zadaniową ekspertów. Ich misją jest identyfikacja wszystkich firm, które chcą uczestniczyć w budowie fregat FDI HN, modernizacji MEKO 200HN, ich przyszłym wsparciu w służbie, ale także poza greckim programem fregat w innych międzynarodowych programach morskich wraz z Naval Group. Ten plan zaangażowania przemysłu greckiego przyczyni się do ożywienia jego gałęzi okrętowej, kluczowego dla autonomii technicznej i operacyjnej kraju w dziedzinie sił morskich poprzez: przekazanie Grecji niezbędnej technologii i wiedzy, aby zapewnić, że trzy fregaty FDI HN zostaną zbudowane lokalnie, na czas, z taką samą jakością i osiągami, jak pierwsza fregata wyprodukowana we Francji i dostarczona w 2025 roku; maksymalizację udziału przemysłu greckiego we wsparciu w służbie fregat FDI HN w ciągu najbliższych 40 lat; zwiększenie autonomii i samodzielności kraju w zakresie budowy i obsługi okrętów poprzez transfer technologii i wiedzy do partnerów greckich.
Zidentyfikowano ponad 70 firm z siedzibami w Atenach i Salonikach, spośród których 10 zostało wstępnie zakwalifikowanych, a 40 odwiedzono w celu oceny ich możliwości przemysłowych. Oprócz udziału w programach FDI HN i modernizacji MEKO 200HN, wszystkie zakwalifikowane przedsiębiorstwa zostaną zintegrowane z łańcuchem dostaw francuskiego zespołu przemysłowego i będą miały możliwość udziału w innych przyszłych międzynarodowych przetargach, zwiększając w ten sposób swoje możliwości, a także potencjalne korzyści ekonomiczne i wchodząc na światowy rynek okrętowy.
Naval Group wyraża również zainteresowanie wspólnymi projektami badawczo-rozwojowymi z greckimi firmami, uniwersytetami i instytutami badawczymi w zakresie najnowocześniejszych technologii, takich jak: produkcja addytywna, serwis predykcyjny, bezzałogowce lub systemy misji morskich. Naval Group już teraz pracuje nad cyberbezpieczeństwem w obszarach morskich wraz z greckimi partnerami w ramach różnych programów europejskich, takich jak CYBERMAR, a także projektów PESCO Pandora i H2020. Ostatni sukces francuskiego przemysłu związany z kontraktem na samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale daje nadzieje i spore oczekiwania Paryża.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Francja, Niemcy, Amerykanie, wyścig trwa Grecy świetnie kombinują.