Stocznia Seaspan Shipyards w Vancouver poinformowała o zamknięciu kadłuba zaopatrzeniowca Protecteur, budowanego dla Royal Canadian Navy. Będzie to najdłuższy okręt zbudowany w Kanadzie.
Okręt zaopatrzeniowy HMCS Protecteur powstaje w ramach programu JSS (Joint Suppert Ship) z przeznaczeniem dla Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej. Już w 2013 roku rząd w Ottawie wybrał jako podstawę do projektowania jednostki, niemiecki zaopatrzeniowiec typu 702 (Berlin), który dostarczył holding thyssenkrupp Marine Systems. W grudniu 2015 roku Seaspan Shipyards Co. Ltd. wygrała kontrakt wstępny na realizację programu ze wsparciem thyssenkrupp Marine Systems Canada. W 2018 roku rozpoczęto cięcie blach do produkcji przyszłego HMCS Protecteur, a jego stępkę położono w styczniu 2020 roku. Do listopada 2019 roku ukończono pierwszy megablok kadłuba. Część prac stalowych zlecono podwykonawcom. JSS mierzy 173,7 m i będzie najdłuższym okręt zbudowany w Kanadzie.
We’ve said it before but we’ll say it again. The Joint Support Ship is loooooooooong. And after a recent block move, the hull is now at its full length under the hard stand! At 173.7m, the @RoyalCanNavy 's future #HMCSProtecteur is the longest naval vessel ever to be built in 🇨🇦. pic.twitter.com/krm0gGszwi
— Seaspan (@Seaspan) January 15, 2023
16 maja ubiegłego roku rozpoczęto palenie blach do budowy jednostki siostrzanej, która otrzyma nazwę HMCS Preserver. Ze względu n długi czas trwania programu JSS, aby „załatać dziurę” operacyjną po wycofaniu starych zaopatrzeniowców HMCS Protecteur i HMCS Preserver (w 2015 i 2016 roku), Departament Obrony Narodowej wydzierżawił jednostkę MV Asterix, będącą przebudowanym cywilnym kontenerowcem, który od 2018 roku wypełnia zadania wsparcia kanadyjskiej floty.
Nowe zaopatrzeniowce JSS mają wejść do kampanii w 2025 i 2027 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu