Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2024: Kuna od WITPiS

Podczas MSPO 2024 WITPiS zaprezentował modułowy pojazd bezzałogowy Kuna. Fot. Bartłomiej Kucharski

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach (3-6 września) Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) zaprezentował bezzałogowy pojazd lądowy Kuna.

Konfigurowalna autonomiczna platforma wielozadaniowa Kuna to propozycja wielozadaniowej, bezzałogowej, modułowej platformy gąsienicowej. Podczas MSPO 2024 WITPiS zaprezentował demonstrator technologii, wykonany w krótkim czasie z elementów dostępnych na rynku. Ich szerokie wykorzystanie zresztą ma na celu również uzyskanie korzystnej dla potencjalnego nabywcy ceny. Podwozie gąsienicowe oferuje wysoką mobilność w trudnym terenie, zaś oprogramowanie i wyposażenie podwozia (różnorodne czujniki, w tym np. LIDAR) umożliwiają poruszanie się w skomplikowanym środowisku lądowym w trybie autonomicznym, tym samym pojazd może poruszać się (np. wracać na wskazaną pozycję) w środowisku pozbawionym sygnału GPS. Napęd docelowo będzie hybrydowy. Podwozie jest wspólne dla różnych konfiguracji. Podczas MSPO zaprezentowano wariant rozpoznawczo-bojowy, uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie firmy Oncilla. Moduły zadaniowe są pomyślane jako platformy instalowane bezpośrednio na podwoziu, do których to platform przymocowane są elementy wyposażenia specjalistycznego. Kunę można więc łatwo dostosować do pełnienia innych funkcji: patrolowych (np. do dozoru granic), ewakuacji medycznej, transportowych, przeciwpancernych itp. Zaletą pojazdu jest prosta obsługa, która nie powinna stanowić problemu dla żołnierzy po stosunkowo krótkim szkoleniu.

Kuna została zaprojektowana ponadto jako cały system. Propozycję bowiem stanowi nie tylko pojazd bezzałogowy, lecz również dron Raven (sprawdzony podczas walk na Ukrainie) i zaplecze. Dron może służyć zarówno do zbierania danych, jak również jako retranslator zwiększający zasięg bezpiecznej komunikacji. Do łączności z dronem lub stanowiskiem kierowania wykorzystywane są dużej mocy nadajniki własnej konstrukcji. W skład systemu wchodzi też kontener mieszczący dwa podwozia oraz sześć platform z wyposażeniem specjalistycznym. W kontenerze mieści się też wyposażenie specjalistyczne i – opcjonalnie – kontrolery, które mogą być umieszczone również w pojazdach. W pierwszym przypadku aparatura służąca do kontrolowania pojazdu i drona zasilana może być przez układ napędowy Kuny, pełniący funkcję banku energii.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc