Podczas odbywającego się w Kielcach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) 2024 koncern Leonardo prezentuje wielozadaniowy śmigłowiec AW109M TrekkerM. Ma to być platforma proponowana Agencji Uzbrojenia w ramach programu zakupu nowych śmigłowców szkolnych dla 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.
Prezentowany egzemplarz to element całego systemu proponowanego Ministerstwu Obrony Narodowej przez koncern Leonardo. Poza nim ma on obejmować m.in. zestaw symulatorów opartych na technologii wirtualnej rzeczywistości VxR, która wyróżnia się unikalnymi cechami, takimi jak wierne odwzorowanie śmigłowca, kompaktowe rozmiary i ekonomiczność (racjonalność i opłacalność), będąc jednocześnie częścią większego rozwiązania systemu szkolenia śmigłowcowego oraz AW109M Trekker. Virtual Extended Reality (VxR), czyli symulator z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością powstał dzięki długoletniemu doświadczeniu Leonardo w zakresie projektowania i rozwoju symulatorów oraz rozwiązań wspierających użytkowników w realizacji szeregu misji. Technologia VxR została zaprojektowana i zbudowana w oparciu o oryginalne dane śmigłowca, aby zapewnić najwyższy poziom odwzorowania, wykorzystując przy tym zaawansowane możliwości projektowania oraz realizując rzeczywiste próby w locie. Zapewnia to kompatybilność i zgodność z wymaganiami FTD lev. 3 EASA i FAA na poziomie 6/7.
Jak podkreśla Leonardo, VxR charakteryzuje się kompaktowymi rozmiarami i może obsługiwać zarówno śmigłowce jednosilnikowe, jak i lekkie śmigłowce dwusilnikowe, gwarantując dokładne odwzorowanie otoczenia podczas lotu oraz zwiększając efektywność i bezpieczeństwo szkolenia, a także umożliwiając szkolenie w ramach tej samej misji innym załogom dzięki połączeniu symulatorów (na przykład: symulatorów wciągarki, konsoli misji, czy symulatorów uzbrojenia).
AW109M TrekkerM to jeden z rodziny wiropłatów obecnej generacji produkowanych przez europejski koncern – co ważne, elementy konstrukcyjne są produkowane w należących do Leonardo zakładach WSK PZL Świdnik S.A.. Konstrukcja jest oferowana wielu państwom świata.
Przypomnijmy, w styczniu bieżącego roku Agencja Uzbrojenia ogłosiła wstępne konsultacje rynkowe dotyczące zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, który ma obejmować m.in. zakup 24 wiropłatów nowej generacji, które pozwoliłby na zastąpienie obecnie eksploatowanych SW-4 Puszczyk oraz Mi-2 w strukturach 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Obecnie problem staje się już palący, ze względu na zakup 96 śmigłowców bojowych Boeing AH-64E Apache czy kontynuację dostaw wielozadaniowych Leonardo AW149. Nie należy zapominać, że Ministerstwo Obrony Narodowej (nadal) podtrzymuje deklaracje dotyczące zakupu kolejnych wielozadaniowych wiropłatów transportowych. Całość będzie wymagać efektywnego szkolenia pilotów w kraju, a obecny system jest (od dawna) nieefektywny.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu