Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2023: Polska zainteresowana samolotami Northrop Grumman E-2D Hawkeye

Fot. US Navy

Podczas odbywającego się w Kielcach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego przedstawiciele korporacji Northrop Grumman poinformowali o nowych sukcesach eksportowych programu E-2D Hawkeye.

Powyższa konstrukcja, rozwijana na potrzeby amerykańskiego lotnictwa morskiego, miała na swoim koncie trzy umowy eksportowe – w ramach dwóch Japonia zamówiła trzynaście egzemplarzy, a trzy kolejne trafią do Francji. Jak się okazuje, Japończycy (kolejny raz) zwiększyli liczbę zamówionych o pięć (łącznie Siły Samoobrony tego kraju będą posiadać osiemnaście egzemplarzy). Było to możliwe dzięki autoryzowaniu sprzedaży poprzez Departament Stanu w marcu 2023 roku. Trzeci pakiet dla Japonii miał maksymalną wartość 1,4 mld USD. Data podpisania międzyrządowej umowy LOA nie została ujawniona przez producenta. Cała eskadra E-2D Hawkeye ma stanowić istotny element wsparcia. Dotychczas Northrop Grumman oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (pośredniczący poprzez procedury FMS) dostarczyli do Japonii przynajmniej pięć egzemplarzy.

Jednocześnie przedstawiciele Northrop Grumman poinformowali oficjalnie, że wśród potencjalnych klientów eksportowych pojawiła się także (obok m.in. Egiptu, Tajwanu czy Indii) Polska. Ma to związek z faktem, że zamówione w bieżącym roku samoloty Saab 340 z radarami Erieye są tylko opcją na kilka lat eksploatacji. Ministerstwo Obrony Narodowej, poszukując rozwiązania docelowego, zapoczątkowało rozmowy z powyższym amerykańskim producentem oraz rządem.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “MSPO 2023: Polska zainteresowana samolotami Northrop Grumman E-2D Hawkeye”

  1. cytat: "Ma to związek z faktem, że zamówione w bieżącym roku samoloty Saab 340 z radarami Erieye są tylko opcją na kilka lat eksploatacji." Nie rozumiem. To w końcu wzięliśmy samoloty po armii szwedzkiej czy te które były wyprodukowane dla ZEA? Jeśli to pierwsze to się zgadza, one są już trochę zajechane ale jeśli są to samoloty po ZEA to przecież one mają maks 10 lat. Przecież mogłyby służyć Polsce jeszcze z 20 lat.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc