Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ministerstwo Obrony Narodowej odpowiada na interpelację w sprawie AW149

Fot. 25. Brygada Kawalerii Powietrznej

4 marca na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie poselskiej interpelacji dotyczącej konfiguracji wyposażenia wielozadaniowych śmigłowców transportowych Leonardo AW149.

Autorem interpelacji był poseł Jarosław Wałęsa (Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska), a sam dokument trafił do resortu obrony pod koniec stycznia. Odpowiedzi, zgodnie z procedurą, udzielił Sekretarz Stanu Paweł Bejda. Czytamy w niej, pozyskane przez poprzednie Kierownictwo MON śmigłowce AW149 posiadają zaawansowany system przeciwoblodzeniowy, w którego skład nie wchodzi system odladzania łopat wirników. W pozyskiwanej konfiguracji śmigłowca nie występuje również system DIRCM. Wartość umowy na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 wynosi 8,25 mld złotych brutto.

Jednocześnie, informuję, że zgodnie z decyzją obecnego Ministra Obrony Narodowej w resorcie obrony narodowej jest prowadzony przegląd kontraktów zbrojeniowych, również tych już zrealizowanych. Zakładamy kontynuację kontraktów z partnerami - przede wszystkim ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki i z Koreą Południową oraz z partnerami europejskimi.

Dotychczas do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej trafiły trzy pierwsze śmigłowce powyższego typu. Wszystkie pochodzą z włoskiej linii montażu ostatecznego, a podczas prac nad nimi szkolenie przechodzi personel świdnickich zakładów, które będą głównym dostawcą maszyn. Obecnie próby w locie przechodzi kolejny (czwarty) egzemplarz. Co podkreśla koncern Leonardo, wiropłaty zostały skonfigurowane zgodnie z wymaganą specyfikacją – już analiza dostępnych zdjęć wskazuje, że maszyny otrzymały systemy samoobrony i ostrzegania, a także możliwość wykorzystania precyzyjnego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia (AGM-114 Hellfire).

Ze względów operacyjnych wiele typów zachodnich śmigłowców wojskowych, w tym bojowych, nie jest wyposażona w system odladzania łopat wirników nośnych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc