4 marca na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie poselskiej interpelacji dotyczącej konfiguracji wyposażenia wielozadaniowych śmigłowców transportowych Leonardo AW149.
Autorem interpelacji był poseł Jarosław Wałęsa (Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska), a sam dokument trafił do resortu obrony pod koniec stycznia. Odpowiedzi, zgodnie z procedurą, udzielił Sekretarz Stanu Paweł Bejda. Czytamy w niej, pozyskane przez poprzednie Kierownictwo MON śmigłowce AW149 posiadają zaawansowany system przeciwoblodzeniowy, w którego skład nie wchodzi system odladzania łopat wirników. W pozyskiwanej konfiguracji śmigłowca nie występuje również system DIRCM. Wartość umowy na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 wynosi 8,25 mld złotych brutto.
Jednocześnie, informuję, że zgodnie z decyzją obecnego Ministra Obrony Narodowej w resorcie obrony narodowej jest prowadzony przegląd kontraktów zbrojeniowych, również tych już zrealizowanych. Zakładamy kontynuację kontraktów z partnerami - przede wszystkim ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki i z Koreą Południową oraz z partnerami europejskimi.
Dotychczas do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej trafiły trzy pierwsze śmigłowce powyższego typu. Wszystkie pochodzą z włoskiej linii montażu ostatecznego, a podczas prac nad nimi szkolenie przechodzi personel świdnickich zakładów, które będą głównym dostawcą maszyn. Obecnie próby w locie przechodzi kolejny (czwarty) egzemplarz. Co podkreśla koncern Leonardo, wiropłaty zostały skonfigurowane zgodnie z wymaganą specyfikacją – już analiza dostępnych zdjęć wskazuje, że maszyny otrzymały systemy samoobrony i ostrzegania, a także możliwość wykorzystania precyzyjnego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia (AGM-114 Hellfire).
Ze względów operacyjnych wiele typów zachodnich śmigłowców wojskowych, w tym bojowych, nie jest wyposażona w system odladzania łopat wirników nośnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu