20 stycznia w wojskowej części Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Konrada Adenauera Kilonia/Bonn odbyła się uroczystość pożegnania wielozadaniowego samolotu tankowania powietrznego Airbus A310MRTT, który zakończył eksploatację w Luftwaffe.
Maszyna została przebazowana na lotnisko Hamburg/Fuhlsbüttel, gdzie zostanie zakonserwowana - biorąc pod uwagę fakt, że samoloty rodziny A310 są systematycznie wycofywane ze służby najprawdopodobniej zostanie zezłomowany. Zgodnie z planem cała flota A310MRTT należąca do Luftwaffe ma zostać wycofana z eksploatacji do końca bieżącego roku.
Ogółem Luftwaffe eksploatowała siedem samolotów tego typu. Wszystkie pochodziły z rynku wtórnego - trzy zakupiono od linii lotniczych Interflug (które podobnie jak PLL LOT otrzymały zgody na zakupy zachodnich samolotów pasażerskich przed upadkiem komunizmu), a pozostałe od Lufthansy. Cztery z nich przebudowano do wersji wielozadaniowych maszyn transportowo-tankujących MRTT (mogły uzupełniać paliwo w powietrzu przy pomocy zasobników z giętkimi przewodami tankującymi).
Proces wycofywania samolotów Airbus A310 z Luftwaffe rozpoczął się w 2011 roku, kiedy wycofano egzemplarz o rejestracji 10+22, pełniący rolę maszyny do przewozu VIP. W linii został zastąpiony przez odkupiony od Lufthansy Airbus A340-300. Ostatecznie 10+22 trafił do Iranu, gdzie obecnie jest eksploatowany pod rejestracją EP-THR. Drugi pasażerski A310 (10+21) został wycofany w 2014 roku (i także zastąpiony przez Airbus A340-300). Początek wycofywania maszyn w wersji MRTT jest związany z faktem wdrażania do eksploatacji kolejnych A330MRTT międzynarodowej jednostki MMU, w której Niemcy są jednym z uczestników.
Niemcy są jednym z dwóch użytkowników samolotów transportowo-tankujących Airbus A310MRTT. W tym przypadku rząd w Berlinie zdecydował się na dołączenie innych państw europejskich (Niderlandów, Belgii, Luksemburga, Norwegii oraz Republiki Czeskiej) i wspólnie zakupić oraz eksploatować A330MRTT. Drugie państwo, Kanada, ogłosiła postępowanie przetargowe w sprawie zakupu następców.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Mówie nasz wspólny.program MRTT nic.nie daje, w czasie pokoju i spokoju dobry pomysł, na kryzys, na większe manewry, o wojnie już nie wspomnę, to nam nic nie da, Karkonosze bardzo ważny program bo potrzebny i na spokojne czasy i na te niespokojne także. Airbus lepszy, ale niech roztrzygnie przetarg, platforma używane A-330,B-767, który zrobi to.lepiej od tego kupujemy zero Elbitów i innych takich, tylko Airbus i Boeing.
lotnisko Kilonia/Bonn ? mają rozmach ...
Czy warto interesować się "używanymi" używkami? Obawiam się, że pojawią się głosy aby brać...
marek13 dla mnie najważniejsze by było żeby to.były.oferty Airbusa i Boeinga, niech będą nawet nowe te samoloty się zapłacą, chociaż paroletni samolot, prawie nowy to inna cena.