28 grudnia korporacja Lockheed Martin poinformowała o skierowaniu protestu w sprawie rozstrzygnięć programu FLRAA do GAO (Government Accountability Office). Spodziewana reakcja wstrzymuje program na przynajmniej 100 dni.
Członkowie konsorcjum wskazują w swoim komunikacie, że powodem tego kroku są wyjaśnienia przedstawicieli Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych dotyczące przyczyn wyboru konkurencyjnej oferty Bell Textron. Skierowanie protestu do GAO wstrzyma program na 100 dni – powyższy okres może zostać skrócony jeśli skarga zostanie wycofana bądź audytorzy nie dopatrzą się naruszeń zasad. W przypadku uznania skargi Lockheed Martin/Boeing procedura wyboru następcy dla UH-60 Black Hawk zostanie jeszcze wydłużona.
Jak wskazywał Departament Obrony, pomimo napiętego harmonogramu FLRAA, studniowy okres zamrożenia został przewidziany przez zamawiającego – ze względu na skalę i wartość projektu, najprawdopodobniej, obaj oferenci byli przygotowani na złożenie skargi do GAO.
6 grudnia, dzień po formalnym wyborze Bell Textron, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych uruchomił pierwszą transzę środków budżetowych w kwocie 232,2 mln USD. Docelowo faza badawczo-rozwojowa ma kosztować 1,361 mld USD i trwać do 2031 roku. Bell Textron oferował w programie FLRAA samolot transportowy pionowego startu i lądowania V-280 Valor, a konkurencyjne konsorcjum Lockheed Martin/Boeing śmigłowiec Defiant, którego charakterystycznymi cechami jest przeciwbieżny układ wirników głównych oraz zastosowanie śmigła pchającego.
Jak wskazują media amerykańskie, skierowanie skargi do GAO jest bronią ostateczną – poza FLRAA US Army realizuje także program FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), w którym Bell Textron (Model 360 Invictus) rywalizuje z Lockheed Martin Raider X. Walka o zmianę wyniki FLRAA może ograniczyć (polityczne) szanse tego ostatniego w drugim programie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
w programie FARA to Sikorski deklasuje konkurenta.