6 grudnia dowództwo US Air Force poinformowało o zatwierdzeniu czwartego, tymczasowego, certyfikatu pozwalającego na rozszerzenie możliwości operacyjnych wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus.
W ramach nowych możliwości, obejmujących wykorzystanie sztywnego łącza tankującego, KC-46A Pegasus mogą wykonywać zadania uzupełniania paliwa w locie samolotom Lockheed Martin AC-130J Ghostrider, HC-130J Combat King II, MC-130J Commando II, Lockheed Martin C-5M Super Galaxy oraz Boeing E-3G Sentry. Powyższy krok oznacza, że rosnąca liczba KC-46A Pegasus może wykonywać główne zadanie wobec 70% statków powietrznych eksploatowanych przez amerykańskie siły zbrojne.
Obecnie liczba KC-46A Pegasus eksploatowanych przez US Air Force osiągnęła poziom 50 egzemplarzy. Planuje się, że Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówi przynajmniej 179 sztuk. Dodatkowo konstrukcja jest oferowana na eksport – dotychczas zamówienia na nie złożyła Japonia oraz Izrael, a takie plany mają także Włochy.
W bieżącym roku to już czwarty, tymczasowy, certyfikat pozwalający na operacyjne uzupełnianie paliwa w locie przez KC-46A Pegasus. Ważnym wydarzeniem był 15 października, kiedy samoloty otrzymały możliwość wykonywania misji wsparcia na rzecz wielozadaniowych Boeing F-15 Eagle oraz Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon (wszystkich wersji). 9 grudnia jeden z KC-46A operował na Polską, być może (po raz pierwszy) korzystali z tego piloci polskich Jastrzębi, którzy okresowo ćwiczą tego typu operacje z wykorzystaniem maszyn sojuszniczych.
Produkowany przez koncern Boeing KC-46A Pegasus bazuje konstrukcyjne na cywilnym modelu 767-200ER, którego wyposażenie zostało skonfigurowane według potrzeb Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych oraz z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań producentów awioniki pokładowej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu