2 lutego Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie kontynuacji rozwoju programu bezzałogowego samolotu MQ-25A Stingray.
Lutowa umowa ma wartość 24,5 mln USD i ma zostać zrealizowana do lipca bieżącego roku. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie. Celem jest realizacja prac inżynieryjnych obejmujących wykrycie i wymianę przestarzałych komponentów mogących zostać zastosowanych w produkcji wstępnej partii seryjnych MQ-25A. Jest to przykład jak szybko rozwijane są niektóre technologie stosowane w przemyśle lotniczym.
Przypomnijmy, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych uruchomił finansowanie produkcji komponentów przeznaczonych do I partii wstępnej MQ-25A Stingray we wrześniu 2022 roku. Umowa miała wartość 47,5 mln USD i miała być zrealizowana do września 2026 roku. Do tego czasu zaplanowano podpisanie umowy na docelową produkcję partii wstępnej maszyn tego typu. Docelowo lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych planuje zamówić około 76 seryjnych MQ-25A, jednak wraz z rozwojem konstrukcji nie jest wykluczone zwiększenie powyższej liczby.
Boeing realizuje program MQ-25A Stingray od sierpnia 2018 roku. Dotychczas zakontraktowano budowę czterech maszyn przedseryjnych, które mają być wykorzystywane do prób, certyfikacji i rozwoju. W ramach dotychczasowych etapów wykorzystywano m.in. demonstrator technologii MQ-25, dzięki któremu zrealizowano testy uzupełniania paliwa w powietrzu przez poszczególne typy samolotów stanowiących element grupy lotniczej lotniskowców. Dodatkowo zakończono próby komunikacji oraz kołowania na pokładzie jednego z okrętów tej klasy (USS George H.W. Bush). W bieżącym roku mają rozpocząć się próby realizacji operacji lotniczych z lotniskowców.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu