Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejna partia pojazdów logistycznych RMMV HX2 dla Bundeswehry

Transportery wsparcia logistycznego z hakowym systemem załadowczym do obsługi ładunków na paletach WLS, zaopatrzone w klasyczne kabiny nieopancerzone, klasyfikowane jako UTF, serii HX dostarczone przez RMMV. Fot. Rheinmetall.

9 maja 2022 r. w Monachium odbyła się uroczystość przekazania Bundeswehrze kolejnej partii samochodów logistycznych RMMV z serii HX. Tym razem były to tzw. transportery wsparcia logistycznego z hakowym systemem załadowczym do obsługi ładunków na paletach, zaopatrzone w klasyczne kabiny nieopancerzone i dlatego klasyfikowane jako niezabezpieczone pojazdy transportowe UTF (Ungeschützte Transportfahrzeug). Wśród tych egzemplarzy znalazł się także jubileuszowy – 3000.

W programie tym – jak dotąd – pomyślnie współpracują ze sobą siły zbrojne i przemysł. W czerwcu 2020 r. Bundeswehra zawarła umowę ramową z Rheinmetall MAN Military Vehicle Systems (RMMV) na dostawę do 4000 systemów obsługi ładunków spaletyzowanych. Umowa ta obowiązuje do 2027 r. Znane w języku niemieckim jako Wechselladersysteme (WLS), są to systemy do obsługi ładunków na paletach, montowane na podwoziach z rodziny wojskowych ciężarówek HX firmy RMMV. Zapewnia to wysoką zgodność konstrukcyjną tych aut z już eksploatowanymi niezabezpieczonymi pojazdami transportowymi (UTF). Główny wyróżnik WLS to, opracowany przez Hiaba, hakowy system załadowczy. W rezultacie platformy używane przez Bundeswehrą mogą być obsługiwane – zabierane i zdejmowane z systemu załadowczego – w prawie każdych warunkach terenowych bez konieczności stosowania dodatkowego sprzętu do obsługi. Alternatywnie pojazdy te mogą również przewozić wymienną platformę lub kontener, obsługiwane za pośrednictwem znormalizowanych 20-stopowych interfejsów ISO.

Przy tym duża część ciężarówek WLS Bundeswehry ma integralnie opancerzoną kabinę. Taki chroniony WLS znacznie zwiększa przeżywalność załogi oraz zdolności zaopatrzeniowe i elastyczność taktyczną formacji logistycznych. Ponadto WLS jest ważnym elementem NATO-wskiej grupy zadaniowej o bardzo wysokiej gotowości VJTF 2023, którą będzie dowodzić Bundeswehra. W marcu 2022 r. rozpoczęto szkolenie kierowców wojskowych na pierwszym chronionym WLS.

Symboliczne przekazanie przez przedstawicieli Rheinmetall AG i RMMV GmbH oficerom Bundeswehry kluczyka do 3000. ciężarówki dostarczonej w ramach programu UTF. Fot. Rheinmetall.

Już od kilu lat rodzina niezabezpieczonych pojazdów transportowych przyczynia się do wzrostu efektywności operacyjnej formacji logistycznych Sił Zbrojnych RFN. W lipcu 2017 r. Bundeswehra zawarła umowę z RMMV na dostawę nowej rodziny niezabezpieczonych ciężarówek „UTF mil gl in den Zuladungsklassen 5t und 15t”, mogących przewozić ładunki o masie 5 i 15 ton. Michael Wittlinger, prezes zarządu Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH, ocenia „UTF to popisowy projekt, który utorował drogę nowym metodom zaopatrzenia. Była to pierwsza elastyczna umowa ramowa na dużą skalę. Dodatkowe pojazdy, finansowane z pakietu pomocy na wypadek pandemii rządu niemieckiego, zostały zamówione i dostarczone. Do początku maja klientowi przekazano 3000 pojazdów – prawie tysiąc więcej niż przewidziano w pierwotnej umowie ramowej na dostawę do 2024 r. Dlatego w tym projekcie RMMV znacznie wyprzedza harmonogram”. W swoim przemówieniu Armin Papperger, prezes zarządu Rheinmetall AG, również podkreślił duże znaczenie dla koncernu dostaw WLS i UTF „Oba projekty z dziedziny pojazdów logistycznych są ze sobą ściśle powiązane, nie tylko z technicznego punktu widzenia. Należą do naszych sztandarowych przedsięwzięć. WLS i UTF pokazują, jak wzorcowo można realizować programy obronne. Ten sukces stanowi wynik m.in. ścisłej współpracy zbudowanej na wzajemnym zaufaniu między niemieckim parlamentem, siłami zbrojnymi oraz przemysłem obronnym – za co wielkie podziękowania należą się wszystkim zaangażowanym!”.

Duża część wartości dodanej w projektach WLS i UTF – ponad 75% – generowana jest w Niemczech. W ścisłej współpracy z Bundeswehrą RMMV zwiększył zdolności wytwórcze UTF do 1000 sztuk rocznie. Moce produkcyjne zakładu będą bowiem dalej rosnąć, wobec prawdopodobnej konieczności dalszego wzrostu logistycznych zdolności transportowych oraz konieczności zwiększania liczby pojazdów. Powyższe z jednej strony ma na celu zaspokojenie potrzeb Bundeswehry, z drugiej innych odbiorców. RMMV zmierza też do znacznego wzrostu efektywności dostaw ciężarówek typu WLS.

Zarówno WLS, jak i UTF bazują na rodzinie pojazdów RMMV HX. Od początku auta te są zaprojektowane do użytku wojskowego, cechując się wysoką mobilnością nawet w trudnym terenie. Poza tym dotychczasowe liczne dostawy przedstawicieli serii HX użytkownikom na całym świecie przynoszą znaczne korzyści w sferze interoperacyjności i logistyki wsparcia eksploatacji. Lista zagranicznych użytkowników obejmuje obecnie: Wielką Brytanię, Australię, Nową Zelandię, Norwegię, Szwecję, Austrię, Węgry i Danię.

Obecnie RMMV zamienia obecną serię HX2 na premierową HX3, ujawnioną rok temu w trakcie zamkniętego pokazu w Wiedniu i przygotowaną do pierwszej publicznej prezentacji na tegorocznym salonie Eurosatory w Paryżu.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc