Firma Airbus poinformowała 1 września, że lotnictwo wojskowe Kazachstanu zamówiło dwa samoloty transportowe A400M.
Jest to dla Airbusa dość przełomowy kontrakt eksportowy, pierwszy na dostawę tego typu transportowców od czasu zamówienia czterech egzemplarzy przez Malezję w 2005 r. Umowa zwiększa łączną liczbę zamówionych A400M do 176 samolotów, z których dotychczas dostarczono użytkownikom ponad 100, które przekroczyły nalot 100 000 godzin.
Kazachstan użytkuje już siedem samolotów transportowych zbudowanych w hiszpańskich zakładach Airbusa, są to dwusilnikowe C-295M. Niektóre z nich przeszły w ostatnich latach prace remontowe w zakładach Airbus Defence & Space na warszawskim Okęciu.
Czterosilnikowe transportowce wojskowe A400M brały w ostatnich tygodniach udział w ewakuacji żołnierzy i ich współpracowników z Kabulu w Afganistanie. W intensywnych działaniach logistycznych wzięło udział łącznie kilkanaście maszyn tego typu. Wśród nich były samoloty hiszpańskich Ejercito del Aire, niemieckiej Luftwaffe, francuskich Armée de l’Air et de l’Espace, maszyny lotnictwa luksemburskiego oraz belgijskiego.
Oprócz siedmiu C-295M Lotnictwo Obrony Powietrznej Kazachstanu ma także na stanie obecnie kilka samolotów transportowych An-26, dwa An-72 i jeden An-12. Ponadto w 2018 r. wszedł do służby pierwszy egzemplarz chińskiego „An-12” – Y-8F-200W. Według doniesień medialnych w 2018 r. zamówiono łącznie osiem maszyn transportowych tego typu, jednak dotychczas został dostarczony tylko jeden egzemplarz.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dziwne zamiawiają A-400, to zrozumiałe C-295 się prawdziły, tylko po co te chińskie An-12 ?