14 sierpnia media japońskie poinformowały, że władze Japonii oraz Wielkiej Brytanii planują podpisanie umowy o wspólnych pracach nad opracowaniem wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji.
Według źródeł japońskich, szczegóły porozumienia znajdują się w końcowej fazie negocjacji. Współpraca ma na celu obniżenie kosztów projektowania maszyn tej klasy, a zbliżenie Tokio i Londynu wynikało m.in. z podobieństw w zakresie wymagań stawianych przed samolotem nowej generacji. Według planów, Japończycy chcą uruchomić finansowanie prac w przyszłym roku, co z kolei ma doprowadzić do zapoczątkowania dostaw w połowie kolejnego dziesięciolecia. Taki harmonogram ma umożliwić zastępowanie obecnie eksploatowanych Mitsubishi F-2 oraz modernizowanych Boeing F-15J Eagle. Głównym realizatorem prac nad przyszłym F-X ma być koncern Mitsubishi Heavy Industries.
Podpisanie porozumienia z Wielką Brytanią ma obejmować współpracę przy elementów kadłuba oraz innych struktur. Należy przy tym pamiętać, że Brytyjczycy już umiędzynarodowili swój projekt Tempest – jego trzonem są BAE Systems, Leonardo, MBDA oraz Rolls-Royce. Dodatkowo zainteresowanie wskazuje Szwecja i koncern Saab. Według planów Tempest ma zastąpić w kolejnym dziesięcioleciu obecnie eksploatowane Eurofightery.
Co jest cechą wspólną, Wielka Brytania, Japonia oraz Włochy są także użytkownikami samolotów Lockheed Martin F-35 Lightning II, które mają stanowić drugi filar lotnictwa bojowego wymienionych państw.
Początkowo Japończycy planowali zacieśnić współpracę przemysłową ze Stanami Zjednoczonymi. Partnerem dla Mitsubishi Heavy Industries miała być korporacja Lockheed Martin, jednak pomimo wyboru (w grudniu 2020 roku) nadal nie doszło do podpisania kompleksowej umowy. Ma to związek z bliżej nieokreślonymi trudnościami natury transferu technologii amerykańskich.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu