11 lipca koncern L3Harris poinformował o podpisaniu porozumienia o współpracy z należącą do koncernu IAI firmą ELTA Systems Group w sprawie wspólnej walki o zamówienia w segmencie samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia.
Jak wskazuje komunikat amerykańskiej firmy, dwoma pierwszymi celami współpracy, są zapoczątkowane programy zakupowe maszyn tej klasy w Republice Korei (jako uzupełnienie dla już eksploatowanej floty samolotów Boeing E-7A Wedgetail) oraz w NATO (poszukiwanie następców dla wyeksploatowanych Boeing E-3 Sentry). Sporym zaskoczeniem izraelsko-amerykańskiego porozumienia jest wybór platformy – o ile dotychczas IAI oraz ELTA Systems dostarczały samoloty wczesnego ostrzegania bazujące na odrzutowych maszynach dyspozycyjnych Gulfstream G550 (Izrael, Włochy, Singapur czy pojedynczy egzemplarz dla US Navy), tak obecnie proponowane rozwiązanie ma obejmować platformę Bombardier Global 6500.
Zapoczątkowany przez agencję NSPA proces związany z wyborem następcy dla floty E-3A Sentry w kwietniu 2022 roku wzbudził zainteresowanie m.in. koncernów Saab, Boeing oraz Northrop Grumman. Zgodnie z planami flota E-3 ma zostać wycofana z eksploatacji do 2035 roku. Cała trójka wymienionych firm ma w swoich ofertach gotowe rozwiązania w postaci seryjnie produkowanych samolotów tej klasy. Amerykańsko-izraelskie konsorcjum ma być czwartym, które dysponuje odpowiednimi kompetencjami. Co też należy zauważyć, będzie to kolejny projekt oparty na platformie Bombardier Global 6000/6500 – właśnie Saab (w oparciu o model Global 6000) promuje swoje rozwiązanie, czyli wielozadaniowy samolot wczesnego ostrzegania GlobalEye.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu