7 maja media południowokoreańskie poinformowały, że władze Indonezji dążą do renegocjacji umowy z Republiką Korei w sprawie współfinansowania budowy i rozwoju wielozadaniowych samolotów bojowych KAI KF-21 Boramae.
Międzyrządowa umowa, podpisana w 2016 roku, zakładała, że Indonezja wyłoży 20% kosztów programu (około 1,2 mld USD). Dodatkowo władze zadeklarowały zakup 40 seryjnych samolotów, a także udział w procesie badawczo-rozwojowym (jeden z prototypów należy formalnie do tego kraju). Płatności zostały jednak wstrzymane w styczniu 2019 roku. Dotychczasowe zaległości wynoszą już ponad 700 mln USD. Według nowej, indonezyjskiej, propozycji, całkowity wkład finansowy tego kraju miałby zostać zredukowany jedynie do około 442 mln USD.
Ewentualna zgoda władz koreańskich na indonezyjską propozycje spowoduje zachwianie budżetu w Republice Korei, który (z całą pewnością) będzie musiał pokryć różnicę. To z kolei może zaburzyć wieloletnie plany modernizacji sprzętowej sił zbrojnych.
Jednocześnie ograniczenie finansowania może być drogą do wygospodarowania środków finansowych na inne zakupy sprzętu lotniczego przez Indonezję. Przypomnijmy, że władze tego państwa zamówiły już 42 wielozadaniowe samoloty bojowe Dassault Rafale, a obecnie prowadzą rozmowy w sprawie podpisania umowy na zakup 24 Boeing F-15ID Eagle II. Dodatkowo zrezygnowano z zakupu używanych Dassault Mirage 2000-5 z nadwyżek sprzętowych Kataru.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu