28 września władze Indonezji poinformowały, że wobec nałożenia embarga na współpracę gospodarczo-wojskową z Rosją pod znakiem zapytania znajduje się przyszłość floty odrzutowych samolotów bojowych Su-27/30 eksploatowanych przez Siły Powietrzne tego kraju.
W strukturach lotnictwa tego kraju eksploatowana jest jedna eskadra uzbrojona w samoloty powyższej rodziny. Początkowo Indonezja odebrała pięć Su-27 (SK oraz SKM), które później uzupełniono przez jedenaście Su-30MK/MK2. Obecnie to maszyny bojowe dysponujące największym potencjałem operacyjnym indonezyjskiego lotnictwa. Niestety, podobnie jak w przypadku innych państw, problemem jest brak szerokiego wsparcia technicznego ze strony producenta. Do tego należy dołożyć embargo na współpracę z Rosją, co jest wynikiem rosyjskiej agresji na Ukrainę. Całość powoduje, że władze w Dżakarcie podjęły decyzję o przygotowaniu do wycofania całej floty samolotów – jak wskazuje komentarz, tylko cud może odwrócić ich los.
W przypadku Indonezji, obecnie Dżakarta uruchomiła już finansowanie zakupu pierwszej transzy wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Rafale. Dodatkowo spodziewane jest podpisanie międzyrządowej umowy ze Stanami Zjednoczonymi dotyczącymi zakupu do 36 samolotów Boeing F-15ID Eagle II. Najprawdopodobniej któreś z nich zastąpią właśnie Su-27/30 w 11. Eskadrze Lotnictwa Sił Powietrznych Indonezji. Jak wskazują władze, obecnie lotnictwo wojskowe ma przechodzić na samoloty bojowe produkcji zachodniej lub własnej – w tym ostatnim przypadku mowa oczywiście o współpracy z Republiką Korei w programie KF-21 Boramae, które w liczbie około 50 sztuk mają zasilić indonezyjskie lotnictwo.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu