Jednym z kluczowych tematów, które pojawiają się w czasie salonu lotniczego ILA 2022 w Berlinie, jest kwestia redukcji emisji dwutlenku węgla przez statki powietrzne. Na ten problem wskazują m.in. koncern Airbus oraz Luftwaffe.
Jednym z celów niemieckiego lotnictwa wojskowego jest rosnące wykorzystanie paliw alternatywnych w swoich statkach powietrznych. Pomocą służy właśnie koncern Airbus, który wraz z klientem przygotowują do rozpoczęcia testów średnich samolotów transportowych A400M Atlas napędzanych przez 50% mieszankę paliw alternatywnych. Według deklaracji, ich zastosowanie może ograniczyć emisję dwutlenku węgla o około 85% w stosunku do klasycznych mieszanek paliwowych. Niemcy są pierwszym użytkownikiem samolotów A400M Atlas, którzy zdecydowali się na rozpoczęcie procesu przejścia na nowe paliwo. Docelowo maszyny tego typu mają być certyfikowane do 100% wykorzystania biopaliw.
Według planów Luftwaffe ma otrzymać 53 samoloty tego typu, których uzupełnieniem będzie m.in. niewielka liczba (sześciu) Lockheed Martin C-130J Super Hercules.
Ogłoszony publicznie harmonogram zakłada, że pierwsze loty próbne zostaną zrealizowane przez A400M Atlas jeszcze w bieżącym roku. Początkowo biopaliwa będą zasilać tylko jeden z silników, co ma pozwolić na ocenę zachowania konstrukcji. Loty z wykorzystaniem biopaliw we wszystkich jednostkach napędowych mają być prowadzone w 2023 roku.
Airbus prowadzi działania nad zastosowaniem biopaliw od dłuższego czasu. Tylko w bieżącym roku zrealizowano loty doświadczalne lekkich samolotów transportowych C-295. Dodatkowo próby są realizowane z wykorzystaniem śmigłowców H215.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu